Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Proti všem. U vesnického nádraží se plánuje podchod, který nikdo nechce

  1:00aktualizováno  1:00
Nádraží v Malé Skále má projít v příštích letech rozsáhlou modernizaci. I když má přinést cestujícím větší komfort, obec i kraj jsou proti a považují přestavbu v podobě navržené Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) za zbytečně velkou a drahou.

Starosta Malé Skály Michal Rezler si myslí, že by stačilo opravit stávající budovu nádraží. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Největší rozruch a odpor vzbuzuje především myšlenka na vybudování podchodu. I když jde o malé nádraží, kterým denně projdou většinou maximálně stovky lidí, SŽDC ho na nádraží chce společně s novými nástupišti vybudovat.

Správa přišla s plánem na podchod už před více než rokem, nyní začalo územní řízení. Podchod vysvětluje evropskou normou, podle které se měly upravit podmínky tak, aby se mezi nástupišti mohli pohybovat i nevidomí. Zatímco v Německu či Polsku něco takového řeší malé závory se zvukovou signalizací, v Česku vymysleli podchod. Jenže mezitím došlo ke změně legislativy.

„Díky tomu nebude nutné budovat podchody ve všech modernizovaných stanicích, ale pouze tam, kde je to účelné. Právní úprava bude účinná od prvního dubna 2017,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Plán počítá s tím, že se stanice posune více do středu obce. Ani z toho nejsou místní nadšení. Podle starosty Malé Skály Michala Rezlera obec rekonstrukci stanice podporuje, má ale rozdílný pohled na provedení stavby. Jednak si myslí, že by stačilo opravit stávající budovu a nádraží neposouvat o 220 metrů blíže obci. Podle Rezlera je na poměrně úzkém místě velký provoz nákladních i osobních aut a chodců.

Hlavním problémem pro obec je ale chystaný podchod. „Požadujeme, aby byl místo něho zřízen centrální úrovňový přechod, jakmile ho legislativa umožní. V současné době se čeká na prováděcí vyhlášku, která upřesní technické podmínky zabezpečení přechodů,“ řekl Rezler. Když SŽDC poprvé plány obci ukázala, chyběly v nich například i toalety.

Podobně je proti podchodu například Pavel Blažek z firmy Korid LK, kterou vlastní Liberecký kraj a řeší dopravní obslužnost. „Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ dodal Blažek.

Podchod za 12 milionů

Výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD Praha má už připravené řešení pro přechod bez podchodu. Místo něj by vznikl úrovňový přechod zabezpečený světelnou signalizací. Jednatel firmy Zdeněk Chrdle ho přirovnává k semaforu na přechodech pro chodce. „Pokud se stane, že dojde k poruše – cestou návěstidla dostane strojvedoucí a poté řídící dispečer informace, že se něco děje a vlak musí jet přes přechod krokem a houkat,“ dodal Chrdle. Podle něj je takové řešení levné a plně bezpečné, lze ho doplnit i malou závorou.

Celkové náklady stavby jsou 185 milionů korun. Nejde ale jen o samotné nádraží, ale například i výměnu zabezpečovacího zařízení na okolních úsecích. Samotný podchod má rozpočet 12 milionů korun. „Analýza přínosů a nákladů prokázala efektivitu stavby, zejména z důvodu umožnění kratšího intervalu mezi vlaky a zvýšení jejich rychlosti,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Iliaš.

Správa železniční dopravní cesty však sama připouští, že budování podchodu je problematické jak z důvodu vynaložených investičních nákladů, tak i nepohodlí cestujících, kteří musí do podchodu po schodech. Přesto ale požádala o územní rozhodnutí ještě ve verzi s podchodem.

Podle mluvčího Marka Illiaše čekají na prováděcí vyhlášku. „Jakmile k tomu dojde, je SŽDC připravena návrh podchodu ve stanici Malá Skála přehodnotit, přičemž důležité slovo při tom bude mít rovněž obec,“ tvrdí Illiaš. Podle něj dosud nemají jinou možnost, než vybudovat podchod. „Projektová dokumentace byla zpracována před změnou zákona v loňském roce,“ dodal Illiaš. Na otázku, zda neví o někom, kdo s podchodem kromě SŽDC souhlasí, uvedl, že na jízlivé dotazy nebude odpovídat.

Správa tvrdí, že na jednokolejných tratích se snaží najít úspornější řešení než podchody, přesto je projektují na třech dalších stanicích.

„Zdá se mi to jako nehospodárné nechat projekt s podchodem projít územním řízením. V případě změny by totiž muselo proběhnout územní řízení znovu,“ dodal starosta Rezler.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.