Užitkový motocykl Rahier se dá využít i při úklidu komunálního odpadu.

Užitkový motocykl Rahier se dá využít i při úklidu komunálního odpadu. | foto: Agados

V Meziříčí se vyrábí malá motorka, která hravě utáhne kládu či vagon

  • 14
Velkomeziříčská firma Agados, která se specializuje na výrobu vozíků a přívěsů, přichází na trh s unikátním výrobkem. Nový užitkový motocykl, na kterém pracuje spolu se závodníkem Ivo Kaštanem, sice nejezdí moc rychle, ale zato se s ním dají tahat třeba i klády z lesa.

Nový užitkový motocykl dostal jméno Rahier. Jde o průmyslový skútr, který je konstruovaný tak, aby byl prakticky nerozbitný, dostal se všude a jeho ovládání bylo naprosto jednoduché.

Jeden z majitelů velkomeziříčské firmy Agados Petr Ostrý
Modrá podoba užitkového motocyklu Rahier v základním provedení.

"Může sloužit jako nosič jakéhokoli nářadí. Má prostě nabídnout člověku službu jak při práci, tak po ní. Dostane se třeba tam, kam se nedostane ani čtyřkolka, kam se dá jinak jenom pěšky. Má úžasnou průjezdnost terénem," popsal stroj jeden z majitelů meziříčské firmy Petr Ostrý.

O unikátní technologii už mají zájem Dánové

Užitková motorka je zatím pomalé vozítko s motorem ze sekačky. Jezdí tak 30 kilometrů v hodině, takže není pro ježdění na silnicích. Je ale schopná utáhnout i vagon. Navíc bude v několika variantách od přívěsů po různé nosiče.

Stroj navíc podle Petra Ostrého nemá na českém trhu obdoby. "Konkurenci má jenom v Americe," řekl majitel firmy s tím, že na výrobě Agados spolupracuje s Ivo Kaštanem, závodníkem a vítězem Rallye Dakar, který má obrovské zkušenosti s jízdou v terénu a který k té výrobě dal podnět.

V současné době se firma chystá s novým výrobkem na trh. "Jsou vyrobeny ověřovací série, máme ji už v nabídce a výrobu právě rozjíždíme," sdělil Ostrý s tím, že už se podařilo dojednat jednu zakázku do Dánska, kde by měla motorka sloužit jako mobilní hasicí přístroj.

Agados zároveň hledá i odběratele v Česku. "Jednáme teď se stavebními firmami, oslovíme České dráhy, České lesy a takzvaná fun varianta může doplnit motokárové dráhy," dodal Ostrý. Cena motorky bude záležet na provedení, ta nejdražší varianta vyjde zhruba na padesát tisíc.

Místní firma, která dělala přívěsy pro formuli 1 i finskou armádu

Agados vznikl v roce 1991, když se oddělil od původního závodu Agrostroje Pelhřimov, který v Meziříčí vyráběl desítky let hospodářské stroje a zemědělskou techniku. Nově vzniklá firma začala vyrábět přívěsné vozíky.

"Ředitel jedné spřátelené meziříčské firmy Výtahy jednou přišel se svým belgickým zákazníkem, pro kterého měli původně vyrábět oni, ale pak si řekli, že my jsme pro tu práci vhodnější. Belgičan nám vysvětlil, oč mu jde a co na trhu chybí. A díky němu jsme se pak pustili do výroby vozíků," vysvětlil Ostrý.

Firma v současné době nabízí deset základních řad se stovkami variant. Dělá přívěsné vozíky sériově pro hobby markety, ale i na zakázku podle představ zákazníka. Od těch pro zahrádkáře až po velkou spediční firmu.

"V našem vozíku jezdil třeba nejslavnější dostihový kůň Železník, vyráběli jsme speciální přívěsy pro formuli 1 nebo na převoz žiraf pro safari ve Dvoře Králové, taky třeba přívěs na sběr čaje v Japonsku," popsal ředitel Petr Ostrý.

Agados podle něj zvítězil i v několika tendrech finské a švédské armády, takže jeho vozíky jezdí v misích OSN v Čadu, v Afghánistánu a v Iráku.

,