V některých hobby marketech neumějí prodavači poradit

Kdo chce ušetřit za větší nákup v hobby marketech, jak se souhrnně obrovské haly až po strop plné potřeb pro kutily a zahrádkáře nazývají, měl by zajít do Hornbachu. Najde tam nejen nenižší ceny, ale i nejochotnější odborníky. Takové zaměstnávají i v OBI, které však patří k nejdražším. Ukázal to test MF DNES, který v prvním březnovém týdnu mapoval situaci v devětadvaceti střediscích pěti největších řetězců na českém trhu. V porov nání se stejným průzkumem z loňského jara se ceny v řetězcích OBI, Baumax a Bauhaus vyrovnaly, rozdíl mezi nimi je minimální. O téměř pět procent méně by zákazník zaplatil za testovací nákup o dvaasedmdesáti položkách v Baumarktu, v Hornbachu ušetří dokonce víc než deset procent.
Podrobná tabulka testu hobby marketů
Jak vypadal vzorový nákup
Loni nejlevnější vel koprodejna OBI z Liberce se na stejné pozici neudržela, a naopak si z testu odnáší označení jako nejdražší. Za stejné zboží zde zákazník vydá sumu o jedenadvacet tisíc vyšší než v brněnském Hornbachu, absolutně nejlevnějším z testovaných obchodů. Příznivým zjištěním pro zákazníka je i to, že již všude může koupit téměř vše, sortiment se na rozdíl od loňska tolik neliší.

Ušetřit se dá

Kdo by nechtěl koupit vybavení do domácí dílny za pár babek, a přitom touží po značkové vrtačce? Pokud může pár týdnů či měsíců počkat, má šanci. V hobby marketech stíhá jedna prodejní akce druhou a byl by v tom čert, aby se některá z četných nabídek z reklamních letáků nehodila. Důležité je zareagovat na ni co nejdříve. Jen tak člověk předejde zklamání, když mu vytoužený produkt prodají již během prvních hodin akce. Začátkem března tak třeba okamžitě zmizely z pultu OBI v Praze-Modřanech květiny za méně než symbolickou cenu. Po celé inzerované období nevydržela ani přímočará pila Skil. Na první pohled velmi lákavým letákem chce obchodník zákazníka přitáhnout pod svoji střechu. A ten si pak zpravidla koupí víc, než původně chtěl. Nicméně konkurenční boj řetězců má kupující šanci využít ve svůj prospěch. Pokud si však uchová chladnou hlavu a nepodlehne první nabídce.

Pro radu do OBI nebo Hornbachu

Kromě cen je důležité, aby se př i nákupu zákazník cítil pohodlně, mohl si vybírat z bohaté nabídky služeb a měl se s kým poradit. Odpovědi na běžné i méně časté dotazy, které měly ukázat, jak jsou prodavači schopni poradit, hodnotil Milan Volf ze Správy bytových objektů v Praze-Modřanech. Zjistil, že n ejlepší odborné schopnosti má personál v řetězcích OBI a Hornbach. Na rozdíl od nich v baumarktech, bauhausech a baumaxech prodavači příliš své zboží neznají. Třeba v olomouckém Baumaxu nebo pražském Bau marktu neměli ani zdání, z jakých dílů jsou složeny směšovací baterie do umyvadla. A neporadili si ani s díly k digestořím. O vzduchotechnice do kuchyně toho moc nevědí ani v Baumaxech v Hradci Králové a Liberci, stejně jako v brněnském Bauhausu. Pro haly Bauhausu je sice typický velký prostor a vzorný pořádek, spokojenost zákazníka však opadá v okamžiku, kdy něco hledá nebo chce poradit. Většina personálu totiž věnuje svoji energii pouze doplňování a přerovnávání regálů.

Vyříznout kruh je problém

Předmětem testu bylo také zjištění, jak umějí řezat v dílnách hobby marketů. Například připravit kruhovou desku odmítlo pětadvacet provozoven. Do zakázky se pustili řemeslníci jen ve čtyřech střediscích. Podle Milana Volfa byli nejšikovnější v pražském a brněnském Hornbachu, jen o něco hůř dopadli v OBI v Praze-Modřanech a v brněnském Bauhausu.



vítěz testu

Nejlepším z hobby marketů je řetězec Hornbach. V porovnání se čtyřmi konkurenty je nejlevnější. Odborné znalosti mají jen nepatrně lepší prodavači v OBI.