V Německu vyjede vlak na raketové palivo. Vodík zajímá i další země

  • 82
Vodík už desítky let pohání rakety na cestách do vesmíru. Teď se nejlehčí plyn začíná prosazovat i na železnici. Do německých regionů v roce 2018 vyjede první vlak na vodík. Stroj Coradia iLint od strojírenského gigantu Alstom by měl postupně nahrazovat neekologické dieselové motoráky.

Vedle vlaků s hybridním pohonem jsou vlaky poháněné vodíkovými palivovými články trendem ve vývoji, který ukázal také nedávný veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně (více čtěte zde).

Jedním z prvních výrobců, kteří ve světě vodíkovou technologii vyvíjí, je právě zmíněný Alstom. Jeho souprava Coradia iLint je ekologickou alternativou dieselových lokomotiv. Právě ty chtějí Němci v některých regionech nahrazovat už od roku 2018 bezemisními vlaky.

Spolková země Dolní Sasko si objednala zatím 14 těchto nových vlaků od výrobce se sídlem ve Francii. List Die Welt se zmínil o tom, že další objednávky budou následovat, pokud se ukáže, že jsou vlaky spolehlivé. Může to být dobrý byznys. Jen v Německu, které přeje zeleným technologiím, jezdí na čtyři tisíce starších motoráků.

Jednotka Coradia iLint je poháněna vodíkovými palivovými články a jejími jedinými emisemi jsou pára a kondenzovaná voda. Výkon má podobný jako diesely, pohybuje se rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Denně je schopná ujet až 500 mil a je proto pravděpodobné, že se bude nasazovat i na delší trasy.

Veřejnosti by se měl vlak poprvé představit v prosinci příštího roku. Už teď se o něj však zajímají i další země jako je Nizozemsko, Dánsko a Norsko. Vývoj jednotky trval podle Alstomu dva roky.

Principem vodíkového pohonu je spalování vodíku s kyslíkem, které vytváří velké množství energie. Americká NASA používá vodík už od roku 1970 pro pohon pro svých raket, létajících do vesmíru. Mrak kouře, který je zahaluje při velkolepém startu, vytváří právě pára.