V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní

V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní obrazovku, na které může sledovat filmy, televizi nebo hrát hry. | foto: Dan Materna, MAFRA

V nových žlutých autobusech bude mít každý cestující svou obrazovku

  • 463
Radim Jančura se opět chystá změnit trh tuzemské autobusové dálkové dopravy. Společnost Student Agency nasadí od příštího týdne na linku mezi Prahou a Brnem první z dvaceti nových autobusů, kde budou mít cestující naprosto nezvyklý komfort, který předčí i ekonomickou třídu dálkových letů.

"Nové autobusy Student Agency umožní cestujícím sledovat desítky filmů, hrát interaktivní elektronické hry, sledovat televizi nebo pracovat během jízdy s využitím internetu," říká Ivana Kašická, obchodní ředitelka autobusové dopravy Student Agency express.

U každé dvojsedačky bude například i zásuvka na nabíjení notebooku či mobilu, firma slibuje i lepší připojení k internetu, než má dosud. Každý cestující bude mít na vlastním monitoru k výběru zhruba padesát celovečerních filmů a padesát seriálů. Elektronické hry mohou hrát cestující v autobuse i navzájem. Na obrazovkách půjde i několik televizních kanálů, od začátku roku bude možné surfovat po internetu přímo přes displej.

V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní
V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní
V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní

Student Agency nákupem dvaceti nových autobusů Irizar na podvozcích Volvo nerozšiřuje svůj vozový park zhruba stovky autobusů, jen ho omlazuje. "Naše autobusy prodáváme po třech až pěti letech provozu, abychom měli stále mladou flotilu," vysvětlil mluvčí Aleš Ondrůj. I přes relativně nízký věk autobusů je firma prodává obvykle minimálně s milionem najetých kilometrů. Palubní systém dodala společnost Molpir, která v Evropě zastupuje jeho výrobce Funtoro.

V Česku jezdí zatím jen čtyři autobusy vybavené podobným zábavním systémem. S výjimkou slovenského Turancaru, který jej nasazuje na linku Praha – Košice, jde o autobusy pro zájezdovou dopravu.

"Po celé Evropě jezdí zatím takových autobusů kolem šedesáti, jde o novinku, o kterou je ale velký zájem," říká Jiří Svoboda z Molpiru. Podle něj ani napájení zhruba šedesáti obrazovek a chod celého systému nezvyšují nároky na spotřebu nafty během jízdy.

Student Agency nasazuje nové autobusy záměrně na svoji hlavní linku Praha – Brno, která firmě obstarává v autobusech zhruba pětinu tržeb. Komfort z jízdy na této trase kazí cestujícím pouze stav dálnice D1. Postupně chce nasadit autobusy s individuálními obrazovkami na další linky, od podzimu například do Vídně. Cena jízdenek zůstane i s novými autobusy stejná.

Podle dopravních statistik jezdí meziměstskými autobusy u nás zhruba dvakrát více lidí než vlakem. Může za to především nepříliš dobrý stav tuzemské železnice, která je na řadě míst podstatně pomalejší než jízda po silnici.

V některých evropských zemích, například ve Švýcarsku, nesmějí dokonce ani vnitrozemské dálkové autobusy jezdit, lidé musí spoléhat pouze na vlaky.