Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

V obchodech se víc krade. Zloděje lákají nově i hračky a drahý alkohol

  • 33
Blížící se Vánoce a oživující ekonomika mají zajímavý dopad na nákupy. Lidé v českých obchodech více utrácejí, ale zároveň i kradou. U zlodějů končí kosmetika, elektronika, alkohol, značkový textil, ale nově také hračky.

Češi se nebojí nakupovat, ukazují maloobchodní tržby. V první polovině roku útraty rostly oproti loňsku o 6,2 procenta. Objem krádeží v poměru k výši tržeb však neklesá, upozornila společnost Holding Mark2 Corporation (známá také pod původním názvem ABL), která se zabývá mimo jiné takzvaným facility managementem, tedy správou komerčních budov.

Podle M2C podíl krádeží na tržbách stále zůstává na 1,5 procenta. Nepatrně více než polovinou se na nich podílejí zákazníci, na zbytku pak zaměstnanci a dodavatelé. Celosvětově se nedá říct, že by Češi v krádežích v obchodech nějak vynikali - světový průměr je 1,4 až 1,6 procenta.

Mění se však skladba krádeží. Převažují potraviny, oblečení, levnější elektronika, alkohol a kosmetika. „Změnou je ale to, že již není v kurzu ukrást pouze levný alkohol, zloději se již více zaměřují i na dražší značkový alkohol, který se dá následně na černém trhu opět velmi rychle zpeněžit,“ komentuje Martin Giebel ze společnosti M2C aktuální trendy v krádežích. Přibývá zároveň případů, kdy zloděje při činu někdo chytí.

S blížícími se svátky se dá očekávat, že krádeží ještě přibude. Podle Giebela se kradou nově také hračky.

V téměř polovině případů však mají odcizené zboží na svědomí zaměstnanci. Personál se zapojuje do organizovaných krádeží, jako jsou třeba nehlášené storno nákupy, ztráty zboží při inventurách nebo výměny elektroniky přímo v prodejnách.

Podle M2C rostou také investice, které obchody vkládají do kamerového zabezpečení. Za dvanáct měsíců do září 2015 narostly meziročně investice do bezpečnostních technologií a zařízení o 19 procent.