Jaroslav Kočí, Praha 4
"Kontrolu tašek" jsme zavedli z důvodu krádeží zboží v našich prodejnách. Pokud zákazník nepřijede autem a tašku v něm neponechá, mají ho naše pokladní slušnou formou požádat o krátké nahlédnutí do tašky. Lze to chápat jako preventivní opatření proti potenciálním zlodějům. Jsme velice rádi, že nám většina zákazníků v tomto vychází vstříc. Samozřejmě, pokud toto zákazník z nějakého důvodu odmítne a my nemáme důvodné podezření z krádeže, nutit ho nemůžeme. Toto právo má jen policie, kterou můžeme nanejvýš přivolat.
Pavel Kebísek, správní ředitel firmy Penny Market
Článek o kontrolách tašek v obchodech vyšel v MF DNES 13. září 2000. Osobní věci zákazníků může podle našeho právního řádu kontrolovat pouze policie. Prodavači, pokladní nebo jiní zaměstnanci prodejny, ale i pracovníci bezpečnostních agentur tak mohou činit jen se souhlasem zákazníka. Pokud by byl někdo podezřelý z krádeže, mohou jej v prodejně pouze zadržet a přivolat policii. Ukáže-li se však, že bylo zadržení bezdůvodné, může se poškozený bránit například žalobou na ochranu osobnosti a žádat náhradu ušlého zisku, případně obvinit některého z pracovníků prodejny z urážky na cti. (aku)