V Penny Marketu kontrolují tašky

Jezdím často do Poličky, kde nedávno otevřeli nový Penny Market.
Jezdím často do Poličky, kde nedávno otevřeli nový Penny Market. Domnívám se, že zaměstnanci tohoto obchodu vědomě porušují zákon. Pokladní mě šokovala oslovením "ukažte mi vaši tašku". Nechal jsem si zavolat vedoucího prodejny a otázal se ho, zda ví, že na to nemá právo. K mému překvapení mi sdělil, že mu to je známo, ale že tak činí na pokyn svých nadřízených. Mezi tímto rozhovorem jsem značně nepříjemné pokladní tašku ukázal. Když jsem naposledy se svou matkou navštívil zmíněnou prodejnu, neopomněla nás opět prodavačka vyzvat, abychom jí ukázali naše tašky. Matce je 70 let a chtěla, abych tašku hned ukázal. Já jsem to ale tentokrát odmítl, a tak byl zvonkem přivolán vedoucí. Opět potvrdil, že tak činí na pokyn svých nadřízených. Prý má úmluvu s Městskou policií v Poličce a ta na jeho zavolání vždy přijede. Vedoucí navíc dodal, že v každém zákazníkovi vidí potenciálního zloděje. Tyto své výroky chtěl zmírnit slovy "kapsy zatím kontrolovat nebudeme". Žiji v Praze a mám možnost porovnávat. Něco takového jsem nikde neviděl.
Jaroslav Kočí, Praha 4

"Kontrolu tašek" jsme zavedli z důvodu krádeží zboží v našich prodejnách. Pokud zákazník nepřijede autem a tašku v něm neponechá, mají ho naše pokladní slušnou formou požádat o krátké nahlédnutí do tašky. Lze to chápat jako preventivní opatření proti potenciálním zlodějům. Jsme velice rádi, že nám většina zákazníků v tomto vychází vstříc. Samozřejmě, pokud toto zákazník z nějakého důvodu odmítne a my nemáme důvodné podezření z krádeže, nutit ho nemůžeme. Toto právo má jen policie, kterou můžeme nanejvýš přivolat.
Pavel Kebísek, správní ředitel firmy Penny Market

Článek o kontrolách tašek v obchodech vyšel v MF DNES 13. září 2000. Osobní věci zákazníků může podle našeho právního řádu kontrolovat pouze policie. Prodavači, pokladní nebo jiní zaměstnanci prodejny, ale i pracovníci bezpečnostních agentur tak mohou činit jen se souhlasem zákazníka. Pokud by byl někdo podezřelý z krádeže, mohou jej v prodejně pouze zadržet a přivolat policii. Ukáže-li se však, že bylo zadržení bezdůvodné, může se poškozený bránit například žalobou na ochranu osobnosti a žádat náhradu ušlého zisku, případně obvinit některého z pracovníků prodejny z urážky na cti. (aku)