Na začátku roku začaly tyto spoje jezdit na linkách 1, 3 a 24. Na konci listopadu k nim přibyly linky 2 a 15 a brzy je doplní tramvaje číslo 8, 10, 19 a 26.
Garance spočívá v tom, že se člověk může spolehnout na to, že označený spoj v jízdním řádu bude vždy zajištěn nízkopodlažním vozem.
"V případě, že bude mít tramvaj poruchu, tak jsme schopni garantovat, že tam dojede jiný nízkopodlažní vůz," řekl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.
Garance je podle něj určena zejména handicapovaným lidem, kteří si mohou lépe plánovat dopravu po metropoli. "Doposud museli na zastávce na tyto vozidla čekat, ale nevěděli, jak dlouho. Nyní budou přesně vědět, kdy tramvaj dorazí," vysvětlil Pečený.
Garantované spoje jsou v zastávkových jízdních řádech vyznačeny symbolem invalidního vozíku. Stejným symbolem jsou nízkopodlažní tramvaje označeny na svém čele.
"Jsme rádi za každou novou linku. Čím více těch spojů bude, tím líp. Až jich bude alespoň polovička, pak to bude úspěch," řekla iDNES.cz předsedkyně Pražské organizace vozíčkářů Jaroslava Franková.
"Do budoucna plánujeme tuto službu rozšiřovat i na dalších linkách,“ říká ředitel marketingu a komunikace Dopravního podniku Jan Svoboda.
Nové linky potřebují vhodné refýže, jinak jsou nanic
Podle Frankové však vozíčkářům brání využívat tramvaje hlavně vnější bariéry, jako chybějící či úzké ostrůvky u kolejí.
"Tyto bariéry jsou problémem číslo jedna. I kdyby tam bylo sto procent garantovaných linek, stejně nebude většina z nich kvůli nevyhovujícímu nástupu použitelných," dodala.
Organizace vozíčkářů například zkoumala trasu nízkopodlažní tramvaje číslo 24 a zjistila, že vozíčkáři nemohli bez problémů nastoupit do více než poloviny jejích zastávek.
Garantované nízkopodlažní tramvajové linky | ||
Linka | Odkdy fungují | Počet spojů ve všedním dni |
1 | 1. Q. 2007 | 17 |
2 | 26/11/2007 | 11 |
3 | 1. Q. 2007 | 11 |
8 | 8/12/2007 | 18 |
10 | 10/12/2007 | 14 |
15 | 26/11/2007 | 9 |
19 | 8/12/2007 | 20 |
24 | 1. Q. 2007 | 12 |
26 | 8/12/2007 | 12 |
Zdroj. Dopravní podnik |