»Ze zkoušek účinnosti brzd a z posouzení technického stavu kol z půjčoven vyplynulo, že mezi nimi existují výrazné rozdíly,« uvádí v protokolu zkušební technik Luboš Feigl ze Strojírenského zkušebního ústavu. »Pouze ve třech případech z deseti byl bicykl na velmi dobré úrovni. Na dalších čtyřech kolech by však byla jízda vyloženě nebezpečná.«
Roznýtovaný článek řetězu, hrozící přetržením, sjeté brzdové špalíky, nenahuštěné pneumatiky kola, špatné seřízení brzd - to jsou jen některé z vad, které objevili odborníci u čtyř nejhorších bicyklů.
Ani zbývající tři kola se za své závady nemusela stydět. Vedle sjetého pláště,vinou kterého cyklista víc padá, než jede, nebyl výjimkou suchý a špinavý řetěz, který náležitě ztěžuje šlapání. Jako bonbonek se u jednoho kola objevil také nadměrně vysunutý představec řídítek, jenž se při jízdě může ohnout nebo dokonce zlomit.
Za skutečnou raritu lze označit kolo z půjčovny Ploc v Harrachově,které jako jediné nevyhovělo při zkouškách účinnosti brzd. Na toto kolo by měl nasednout jen jezdec v botách s tlustou a pevnou gumovou podrážkou, jinak nezastaví.
Také samo půjčování má svá úskalí, jež člověku řádně rozproudí krev v těle. V ětšina pracovníků testovaných provozoven totiž požadovala po zákaznících občanský průkaz jako pojistku před odcizením kola.
»Zadržovat občanský průkaz není v souladu se zákonem,« jednoznačně uvádí pražský advokát Petr Illek, ale hned se na věc dívá i z druhé strany: »Zákazník může odmítnout nechat ho jako zálohu, ale pak mu kolo někde nemusí půjčit. V podstatě je to nepostižitelné.« Podle něho by zákazník případnou stížností u České obchodní inspekce mohl dosáhnout nejvýše uložení pársetkorunové pokuty za přestupek.
»Problém je spíše v tom, že půjčovna může průkaz ztratit. Je tu dokonce nebezpečí, že někdo průkaz zneužije,a pak je velice těžké domáhat se náhrady,« dodává Petr Illek.
Řešením, které není příliš příjemné, ale účinné, je nechat v půjčovně tři až pět tisíc korun jako zálohu za každé kolo. Potom se půjčovna obvykle spokojí s nahlédnutím do občanského průkazu.
V testu půjčoven bicyklů vyšly najevo podobné skutečnosti jako při zimním testu lyží z půjčoven. Nejhustější síť těchto firem je v Krkonoších, podobně na tom je i Šumava. Nejhorší je však situace v krajině pro cyklistiku jako stvořené. Na celé Českomoravské vrchovině se podařilo najít pouze jedinou půjčovnu v Novém Městě na Moravě,která se navíc ukrývala v jednom z hotelů.
(Viz Největší výběr půjčoven je v Krkonoších )
Dokumenty ze zkušebního ústavu v MS WORDu:
Fotografie (2,3 MB !!!)
Protokol (300 KB)
Roznýtovaný článek řetězu. - Při jízdě hrozí přetržení řetězu a následující pád. |
Ruka není chráněna a zvláště bez cyklistických rukavic může přijít k úrazu. |
O ostrou hranu se cyklista může poškrábat, nebo vážně zranit. |
Řidítka se mohou vylomit nebo ohnout a způsobit pád po hlavě. |
Sedlo se může vylomit a za jízdy zranit cyklistu. |
Cyklisté vypijí až několik litrů nápoje za den. Pokud nemají kam dát láhev, budou trpět žízní. |
|