Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

V RegioJetu zemřel muž. Měl cukrovku, klimatizace ve vlaku nefungovala

  • 384
Ve vlaku RegioJet na Slovensku zemřel ve čtvrtek večer cestující. Citlivou záležitost dopravce interně vyšetřuje, okolnosti však naznačují, že muž mohl dostat infarkt. Se zdravotními problémy dobíhal vlak, zkolaboval po pěti minutách v neklimatizovaném voze. Dopravce připouští, že ve voze nebyla optimální teplota.

O úmrtí cestujícího informoval redakci iDNES.cz čtenář, který se představil jako zaměstnanec soukromého železničního dopravce RegioJet. Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj nešťastnou událost potvrdil.

Podle oficiálních informací se muži krátce po nastoupení ve stanici Vrútky udělalo nevolno a omdlel. Vlakový personál se mu ihned pokoušel pomoci, řídil se přitom instrukcemi od operátora na lince 112. Ani jemu, ani přivolané záchranné službě ve stanici Ružomberok se ho však nepodařilo oživit.

Muž cestoval s šestičlennou skupinou tří dospělých a tří dětí (všichni Češi), kteří dobíhali na poslední chvíli vlak RJ 409. Co bylo příčinou jeho úmrtí, není jasné. Cestující nebyl zcela zdravotně v pořádku. Léčil se s cukrovkou a vysokým tlakem. Navíc ve voze, do něhož nastoupil, nešla klimatizace.

„Jednalo se zřejmě o souhru nešťastných okolností v kombinaci s celkovou zdravotní indispozicí cestujícího - celá událost nás mrzí, je nám jí moc líto a vyjadřujeme upřímnou soustrast,“ uvedl Ondrůj.

Ve vlaku bylo kvůli nefunkční klimatizaci horko

Otázkou je, do jaké míry mohla k úmrtí přispět nefunkční klimatizace ve vlaku. Podle informací, které má redakce k dispozici, bylo ve voze v době nešťastné události 35 až 40 stupňů Celsia, přestože bylo po osmé hodině večer. Vozy RJ nemají možnost otevřít okna. „Není ojedinělé, že klimatizace nefunguje,“ napsal iDNES.cz muž, který je podle svých slov zaměstnancem RegioJetu a nyní se chystá podat výpověď.

„Vedení společnosti to ignoruje a dělá, že se nic neděje, že je to jen z důvodu ‚stahovaček na trati‘ (místa, kde vlak musí stáhnout sběrače, pozn. red.). Už několikrát bylo navrhováno, aby vozy měly náhradní zdroje energie a k podobným ‚výpadkům‘ by nedocházelo. Pro vedení je to ale údajně zbytečný náklad,“ obrátil se na iDNES.cz čtenář.

„My zaměstnanci o tom víme, ale nesmíme o tom mluvit. Ale nelíbí se nám to,“ dodal. Mluvčí RegioJetu neupřesnil, proč klimatizace ve zmíněném voze nefungovala. „Klimatizace ve voze, kam cestující sedl, z důvodu poruchy nechladila - běžela zde ventilace, což znamená, že do vozu byl vháněn venkovní vzduch. Teplota ve voze nebyla optimální, ale současně odpovídala tomu, že bylo 20:30 hodin večer,“ dodal pro iDNES.cz Ondrůj.

Problémy slovenské železnice

Vlaky RegioJetu měly v minulých letech skutečně problémy s nefunkční klimatizací. Podle Ondrůje jsou letos v Česku minimální. RegioJet však připouští, že klimatizace nefungují v součtu až desítky minut na Slovensku na trati Bratislava - Košice.

Potíže způsobují právě takzvané „stahovačky“. To jsou místa na trati, kde z technických důvodů (kvůli systému napájení) projíždějící vlaky, tedy i konkurenční, musí spustit sběrače z troleje. Lokomotiva úsek projede setrvačností, ale veškerá elektrická zařízení ve vagonech jsou odkázána na záložní baterie. V tomto režimu nefunguje ve vozech RegioJet klimatizace, přípojky na elektřinu a další energeticky náročnější zařízení.

V minulých letech všechny vozy RegioJetu prošly kvůli problémům s klimatizací kompletní revizí. Společnost teď tvrdí, že jejich funkčnost sleduje 24 hodin denně.