Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mýtné trhlo rekord ve výběru. Stát za říjen inkasoval 900 milionů

  11:37aktualizováno  12:06
V říjnu se na mýtném od kamionů a autobusů vybralo bezmála 900 milionů korun, což je nejvyšší měsíční výběr v devítileté historii elektronického mýta. Ve srovnání s loňským říjnem jde o jedenáctiprocentní nárůst vybrané částky.

Počet záznamů pohybů kamionů pod mýtnými branami, od září vzrostl o 3,4 procenta na 38 milionů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyplývá to z aktuálních informací správce tuzemského mýtného systému, společnosti Kapsch. Za vyšším výběrem je podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má na starosti dálniční síť, kromě lednového zvyšování sazeb vyšší počet kamionů na tuzemských silnicích.

„Rostoucí ekonomika dál zvyšuje počty kamionů, které se pohybují na zpoplatněných silnicích,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Počet mýtných transakcí, tedy záznamů pohybů kamionů pod mýtnými branami, od září vzrostl o 3,4 procenta na 38 milionů. Jde rovněž o nejvyšší měsíční hodnotu od spuštění systému v roce 2007.

Rekordní čísla mohou spadnout

Nárůst v pohybu dopravních vozů může kromě zlepšující se kondice české ekonomiky signalizovat i to, že dopravci méně objíždějí mýtné brány, aby ušetřili. Tato praktika měla na komunikace nižších tříd silný dopad a obyvatelé menších obcí si také stěžovali na hluk a prach.

Dobrá čísla ve výběru ale nemusí vydržet dlouho. Stát totiž zaspal s nákupem dalších palubních jednotek pro výběr mýta a hrozí, že během několika týdnů dojdou. Už na konci roku tak může nastat situace, kdy stát nebude mít z provozu mýtného systému ani korunu. Více čtěte ZDE.

Cena za kilometr do srpna klesala, poté vzrostla

Kromě počtu transakcí rostla cena, kterou kamiony za každý úsek platí a která závisí hlavně na emisní třídě a velikosti kamionu. Proti září cena stoupla o 14 haléřů na 23,62 korun za úsek. Od února do srpna přitom cena klesala.

Fotogalerie

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo zhruba 66 miliard korun. Loni to bylo 8,7 miliardy korun, meziročně o 160 milionů více.

Rekordní měsíční výběry systém zaznamenával především v prvním čtvrtletí letošního roku, následně se výběry kvůli rostoucím registracím ekologických a méně platících kamionů mírně snížily. Po letních prázdninách začaly opět růst kvůli vyššímu aktivitě dopravců na českých silnicích.

Celkem je v systému zaregistrováno přes 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku, výběrové řízení na nového provozovatele doposud stát nevyhlásil.

Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 17,8 miliardy korun bez DPH.

Letošní výběry mýtného podle měsíců
MěsícVybraná částka Meziroční nárůst v procentech
Leden735 360 4659,70
Únor747 843 93612,24
Březen854 281 24915,37
Duben808 996 93910,17
Květen801 789 5937,94
Červen871 017 43416,13
Červenec849 646 9119,65
Srpen745 042 20411,39
Září 864 241 40710,40
Říjen898 966 94011,01
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Soutěž na železnici: jedna nabídka a cena o 90 procent vyšší než rozpočet

Správa železniční dopravní cesty zrušila dvě velké soutěže na lepší zabezpečení tuzemské železnice. Nabídky totiž výrazně převýšily odhadovaný rozpočet....  celý článek

Londýnské letiště City má dráhu o délce 1500 metrů, proto sem mohou jen menší...
Jako MHD. Z Prahy startuje další linka do Londýna - na letiště bankéřů

Praha získá poprvé přímé spojení s londýnským letištěm City, které je využíváno pro svoji blízkost s finanční čtvrtí Canary Wharf. Nabídka spojů mezi Prahou a...  celý článek

Benzinová stanice Tank Ono na archivním snímku z roku 2009.
Tank Ono dál roste, kvůli expanzi firma loni spadla do ztráty

Síť levných čerpacích stanic Tank Ono loni prodala sice rekordní množství pohonných hmot, ale její tržby klesly a firma prodělala. V expanzi ale dál pokračuje,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.