V Tesku se nepodařilo vrátit bonboniéru

Třebaže potraviny patří mezi zboží, které zákazník může reklamovat, uplatnit toto právo v praxi je často velmi obtížné a vyřízení reklamace mnohdy závisí na dobré vůli prodavače. Takovou zkušenost má za sebou Blanka Lhotáková, která si koncem července koupila v pražském supermarketu Tesco v Letňanech exkluzivní (alespoň podle názvu) bonboniéru - s deformovanými a šedivými višněmi v čokoládě. Protože se jí bonbony pranic nelíbily, vrátila se po dvou dnech do obchodu. Jenže tam ji podle jejích slov odbyli s tím, že bonboniéra je v pořádku, protože má trvanlivost až do prosince letošního roku. "Údajně nejvyšší manažerka firmy, kterou přivolali místo vedoucího, řekla, že bonbony se určitě roztekly až po zakoupení, protože venku byla velká vedra," říká čtenářka. "A protože jsem přinesla jen část bonbonů, neboť syn se rozzlobil a zbytek vyhodil, musela jsem si vyslechnout, že jsme bonbony nejdřív snědli a potom je šli reklamovat. Bylo mi velmi trapně." Rozčilená zákaznice se proto obrátila na Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci v Praze. Ani ta jí však nemohla v jejím sporu pomoci. "I když informace od stěžovatelky byly poněkud nejasné, zvláště ty, které se týkaly názvu bonboniéry, inspektoři přesto zkontrolovali jediné bonboniéry obsahující višně v čokoládě, které v prodejně objevili," uvedla tisková mluvčí inspekce Daniela Kolejková. "Všechny však byly v pořádku. Stejně dopadla i kontrola ve skladu dovozce, opět bez jakýchkoli negativních zjištění." I v případě, že by inspektoři objevili na regálech stejně rozteklé bonbony, jaké koupila Blanka Lhotáková, zákaznici by to v jejím sporu nijak nepomohlo. "I kdyby se dodatečně prokázalo, že bonbony nejsou v pořádku, obchod by měl problémy s tím, že prodává špatné výrobky, ale ne s tím, že je někomu prodal. Jako důkaz, že bonboniéra, kterou zákaznice reklamovala, byla poškozena v obchodě, a ne jinde, by to nestačilo," vysvětluje Vladimíra Brádlová, právnička České obchodní inspekce, do jejíž kompetence patří vztahy mezi prodejcem a nakupujícím. Podle ní je v pořádku i to, že obchod reklamaci zamítl přímo na místě. "Na to mají právo. Nemají povinnost posílat potraviny někam k posouzení, mohou sami na místě rozhodnout, zda reklamaci vyřídí kladně, nebo zamítnou." Rada pro podobné případy je jediná: kdo po rozbalení potravin zjistí, že něco není v pořádku, měl by se ihned vrátit do obchodu. Když prokáže, že zboží koupil právě tam, většinou uspěje.