Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První velká zakázka na elektrobusy. Po Třinci bude jezdit deset perunů

  13:28aktualizováno  13:28
První dopravce v zemi přechází v městské hromadné dopravě ve velkém na provoz elektrobusů. Arriva Morava zařadí do flotily pro provoz v Třinci celkem deset elektrobusů Škoda Perun HE, dodá je do března 2017.

Škoda Electric představila v úterž na veletrhu Czech Bus první z celkem deseti vozů, které Arriva u výrobce objednala. Na pořízení autobusů žádá dopravce o dotaci z Integrovaného operačního programu.

Škoda Electric byla ve veřejné soutěži jediným zájemcem, celkem 10 autobusů vyjde na 135 milionů korun. Na páteřních linkách v Třinci nahradí dosud používané autobusy jezdící na naftu.

Fotogalerie

Škoda ukázala své bateriové autobusy už před více než rokem, nyní je to první velká zakázka. Stroje mají karoserii z autobusu Solaris Urbino. „Elektrobusy, které budeme dodávat, jsou moderní bezemisní vozidla šetrná k životnímu prostředí s velmi tichým chodem. Jedná se o velmi důležitý referenční projekt z hlediska rozvoje využití elektrobusů i v dalších městech,“ říká člen představenstva Škoda Electric Karel Majer.

Elektrobusy jsou schopné najezdit na jedno nabití po městě 110 až 150 kilometrů. Nabíjení baterií bude probíhat v depu v noci, každý z elektrobusů bude mít zpočátku vlastní malé dobíjecí zařízení.

„V budoucnosti se projekt rozroste o automatickou dobíjecí infrastrukturu přímo na vybraných zastávkách a dojezd, a využití vozidel se tak ještě zvýší. Město Třinec se tak stane bez nadsázky pilotním projektem a ukázkou možností budoucího směru městské hromadné dopravy nejen v ČR, ale v rámci celé Evropy,“ doplnil obchodní ředitel Radek Svoboda ze společnosti Škoda Electric.

Autobusy na baterie jezdí v Česku už ve více městech, zatím se ale jen testují. Třinec je první, který se rozhodl pro tak velký nákup autobusů najednou. „Doprava se významnou částí podílí na prašnosti a zhoršené kvalitě ovzduší v Třinci, proto je naší povinností dělat všechno pro to, abychom životnímu prostředí pomohli,“ říká starostka Třince Věra Palkovská.

Celý projekt vývoje elektrobusů včetně stavby nabíjecí stanice je v Plzni zastřešen evropským projektem ZeEUS (Zero Emision Urban Bus System), který se věnuje různým řešením elektromobility v oblasti veřejné dopravy. Zapojeny jsou do něj i Barcelona, Londýn, Stockholm, Münster, Bonn a Cagliari.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.