Svoji zkušenost přidává i majitelka poděbradské prodejny s kompaktními disky a kazetami Hudební klub Ivana Polachová: "Policisty nevoláme, protože trávit čas čekáním na jejich příjezd a sepisováním protokolu nemá cenu. Krádež je totiž řešena pouze jako přestupek." Podle Ivany Polachové má v menších městech význam okamžité zveřejňování jmen zlodějů například ve výloze prodejny. I to je však nezákonné, protože dokud se zlodějem neskončí přestupkové řízení, nesmí o něm nikdo prohlásit, že kradl.
Přesně před rokem mluvil o dalším opatření i jednatel hypermarketové společnosti Globus Petr Vyhnálek: "Účinné řešení je zakázat vstup do obchodu těm, kteří v něm již kradli." Podle jeho slov mají ochranky Globusů v Německu k dispozici fotografie a jména osob, které do hypermarketů nevpustí. "Německou praxi ovšem nelze podle českého právního řádu uplatnit," komentuje tuto možnost právník Pavel Janoš a objasňuje: "Dokud někdo něco konkrétního neprovede, nelze ho z prodejny vykázat." Pokud tedy zloděj dopoledne ukradne nějaké zboží a přes poledne jeho čin vyšetří policie, odpoledne se může do stejného obchodu vydat znovu.
Marcel Kennedy dodává i několik zlodějských triků, o kterých prodavači vědí, ale těžko se jim ubrání. "Když zadržíme Cikána, křičí na celý obchod o rasové diskriminaci," říká Kennedy o prvním způsobu. "Nejčastěji se krade zboží přímo u pokladen. Chytrý zloděj za ně rychle proklouzne. I když ho tam prodavač nebo ochranka zadrží, poberta odmítá počkat na policisty s tím, že už se nenachází v obchodě. Ví, že ho nemůžeme držet násilím." Zloději však prý násilí rádi uplatňují. "Jen za tento rok zbili tři naše prodavačky a dva pracovníky ochranky," uvádí Kennedy.
Jednatelé Globusu i Rossmanna se shodli s majitelkou malého krámku v Poděbradech na ideálním řešení problému se zloději, které ovšem není v jejich moci: okamžitý příjezd policie a vyřešení přestupku na místě pokutou nebo rychlým soudem s tvrdými následky.
"V kalifornském Los Angeles je za krádež v obchodě soud," říká Albert Sieber, který má za sebou tamní praktický policejní kurs, a dodává i jednu podstatnou maličkost: "Když například mladistvý ukradne v obchodním domě bundu, policisté ho zadrží. Přímo na místo přivolají i rodiče, a všichni tři jsou obvykle odsouzeni k pokutě nebo veřejným pracem." Při opakovaných krádežích se podle Siebera soudci nerozpakují poslat zloděje do vězení.
"V Holandsku a Německu je mentalita lidí taková, že zloději se snaží při zadržení sami odejít někam do ústraní a v tichostí zaplatit škody nebo vyřídit věc přes policii," dělí se o své zkušenosti ze světa Marcel Kennedy.
"Australané moc nekradou," uvádí Petr Matoušek, který má několikaletou praxi v obřím supermarketu v Sydney. Mají však prý své kuriózní zlozvyky. "Často v obchodě něco snědí či vypijí, pak ale prázdný obal přinesou k pokladně a zboží zpětně zaplatí." Pokud však již někdo něco ukradne, je to bez výjimky trestný čin. "Protože na každé pracovní místo vyžadují zaměstnavatelé reference, táhne se případné krádež s člověkem celý život," doplňuje Petr Matoušek.
Tuzemští obchodníci nejsou příliš sdílní, když mají říci, o kolik je zloději obrali. Na celém světě je běžné, že zhruba po jednom procentu obratu ukradnou vlastní zaměstnanci a zloději a stejný díl si vyžádají omyly v administrativě. "V roce 1996 jsme ztratili 12,5 procenta z obratu. Z části to lze přičíst na vrub našim zaměstnancům, ale velký díl si odnesli zloději," přiznává Marcel Kennedy. Obrat jeho firmy se pohybuje v řádech desítek milionů korun.