V polovině měsíce navíc budou muset začít platit cestujícím za zpoždění a zrušení letu podle nových evropských pravidel.
To u ČSA bude znamenat vyplácení stovek milionů korun místo třiceti milionů loni.
Airbusy stále bez podpisu
Kvůli průtahům v dohadování se zaměstnanci navíc ČSA čelí komplikacím při nákupu nových letounů.
Na dvanáct airbusů na střední tratě si musí půjčit od bank 12,5 miliardy korun, a dokud nebudou mít smlouvu se zaměstnanci, půjčku budou muset složitě sjednávat.
"Náklady na zaměstnance jsou samozřejmě jedním z bodů, které banky při schvalování půjčky požadují," říká prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. "Zatím proto nemůžeme vypsat výběrové řízení na financování nových letadel," dodává.
Letadla Airbus mají v ČSA omladit flotilu středních tratí, těch, které jsou pro společnost životně důležité. Aerolinie přitom podle posledních informací získaly mezi čerstvými zákazníky Airbusu, jako je Aeroflot, Austrian Airlines či British Airways, jednu z nejlepších cen.
Náhrady cestujícím přijdou pěkně draho
Od 17. února navíc začnou platit pro všechny aerolinie nová pravidla pro náhrady cestujícím za zpožděné nebo zrušené lety. V případě zrušeného letu musí letecké firmy zaplatit od 7,5 do 18 tisíc korun. "To je u některých letů víc, než činí cena letenky," připomíná Tvrdík.
I když se České aerolinie snaží zlepšit přesnost svých letů a loni kvůli tomu nastartovaly skoro vojenský program pro piloty i ostatní zaměstnance na dodržování včasných odletů, loni vyplatily cestujícím na náhradách třicet milionů korun.
Aerolinie budou muset mít pro případ technických závad také více letadel na zemi jako zálohu. To se nejvíce dotkne právě leteckých firem s pár desítkami letadel, obři jako British Airways, Lufthansa nebo Air France se stovkami strojů jsou na tom lépe. Kvůli novému předpisu musí ČSA místo jednoho letadla na evropských tratích nechat na zemi letouny Boeing dva.
Piloti drží ČSA v šachu
Nové kompenzace dělají vedení ČSA těžkou hlavu i při vyjednávání o mzdách. V minulosti odbory při prosazování svých požadavků vyhrožovaly stávkou. V roce 2003 trvala stávková pohotovost v ČSA skoro devět měsíců.
"Kdyby se něco podobného stalo dnes, po čtrnácti dnech budeme mít vážné problémy," říká Tvrdík. "Jednání však dále pokračují, a proto je předčasné teď mluvit o tom, co bude za týden."
Prostředníka v jednání s piloty dělá ČVUT, které pro ČSA piloty vychovává. "Není to jednoduché vyjednávání, ale stále je důstojné, proto nechci mluvit o návrzích jednotlivých stran ani o detailech," diplomaticky říká profesor Petr Moos. "O dohodu se snaží obě strany a není daleko, řekněme, že je otázkou dnů."
O platových požadavcích pilotů jednala minulou středu i dozorčí rada. "Cíle vedení ČSA mají při jednáních jednomyslnou podporu dozorčí rady," uvedl předseda Eduard Janota. Pokud se do poloviny února vedení a piloti nedohodnou, bude se požadavky pilotů dozorčí rada zabývat znovu. S pozemními zaměstnanci se přitom aerolinky už dohodly.
ČSA mají pro piloty připraven roční více než desetiprocentní růst po dobu následujících tří let. Piloti se chtějí za stejnou dobu dostat na 70 procent průměru v alianci SkyTeam. To znamená asi 210 tisíc korun. Jejich průměrný plat je nyní přes 110 tisíc korun.