Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spolujízda taxíkem. Nový trend amerických velkoměst ušetří peníze i čas

  15:04aktualizováno  15:04
Víc lidí ve městech, delší kolony aut, víc smogu. I proto mohou uspět takové nápady jako pronajmout taxíka víc cizím lidem najednou. V New Yorku s touto myšlenkou zkouší prorazit několik firem. Jeden vůz si tak může objednat víc zákazníků mířících stejným směrem. Ušetří peníze i čas. Nevýhodou může být ztráta soukromí.

Méně dopravních kolon, méně času v nich strávených a méně peněz za taxi. Hlavní výhody sdílených taxi služeb. Ilustrační foto | foto: Reuters

Američané se zamilovali do služeb nabízených firmami, jako jsou Uber, Lyft či Sidecar. Jejich mobilní aplikace umožňují zákazníkům spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Jsou ale lidé připraveni sdílet taxíka s dalším, úplně cizím pasažérem?

Novou službu nabízí několik amerických firem, v čele s newyorskou Bandwagon. Svým zákazníkům umožňují propojit se a na cestu, kterou by jinak jeli každý sám, si pronajmout jednoho taxíka. A samozřejmě se podělit o jízdné. Taková služba dává smysl na hojně navštěvovaných místech, jako jsou letiště, vlaková nádraží či konferenční centra.

Důvod rostoucí obliby této služby je nasnadě: jízda vyjde levněji a člověk se vyhne čekání na volný vůz, které může být ve velkých městech ve špičce dlouhé.

„Nejsilnější motivací je ušetření času,“ cituje americký magazín Fortune Davida Mahfoudu, šéfa společnosti Bandwagon. „Každý, kdo stojí v půlhodinové frontě na taxík, bude mít o naší službu zájem,“ říká. „Spousta lidí vnímá spolujízdu jako nepohodlnou. Ale v mnoha situacích, zvláště když je méně volných taxíků než čekajících zákazníků, je rychlejší nastoupit do auta s cizím člověkem,“ doplňuje.

Soukromí nade vše? Přestává to platit

Myšlenka sdílet taxi není nová. Objevila se už během druhé světové války, kdy bylo třeba šetřit. Vrátila se během ropné krize v roce 1973, zejména na předměstích. Ve velkých městech, jako je New York nebo Chicago, se ale nápad nikdy ve větší míře neprosadil. Soukromí se tam totiž cení nade vše a třít se o cizí rameno je něco, co by se člověku mělo stávat jen v metru. Postoje lidí se ale mění, s tím, jak jsou centra měst čím dál lidnatější a špinavější.

Vědci Paolo Santi a Carlo Ratti na americké státní vědecké akademii analyzovali 150 milionů jízd taxíkem uskutečněných v New Yorku v roce 2011. Podle nich má spolujízda taxíkem velký potenciál. Porovnali délku jízd a zjistili, že jednou sdílenou jízdou oproti dvěma individuálním může ušetřit až 40 procent času. Nehledě na finanční úsporu pro zákazníky a méně dopravních emisí.

„Ukázali jsme, že více než 95 procent jízd může být sdílených. Diskomfort pro cestující je přitom opravdu minimální,“ řekl Santi časopisu Fortune. Zároveň ale přiznal, že ne každý Newyorčan bude ochoten ho přijmout. Podle něj by mohlo pomoct, kdyby taxíky byly rozděleny do jakýchsi kupé, aby zákazníci nemuseli tolik slevovat ze své touhy po soukromí.

Kromě firmy Bandwagon chystají spustit sdílené jízdy i zavedené značky Uber a Lyft. „Naše služby jsou už teď průměrně o 40 procent levnější než taxi. Představte si snížení těchto nákladů o dalších 40 procent,“ napsala firma Uber začátkem srpna na svém blogu. Firma nabízející alternativní taxislužby však naráží na silný odpor tradičních taxislužeb a úřadů. Její služby v úterý zakázal soud v Německu (více čtěte zde). 

Lyft spustila aplikaci umožňující zákazníkům spojit se s dalšími lidmi, kteří mají cestu stejným směrem. „Zjistili jsme, že v 90 procentech našich jízd v San Francisku se vždy najde někdo, kdo do pěti minut bude mířit stejným směrem,“ řekla mluvčí firmy Chelsea Wilson.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.