Dopravní podnik hrozil, že autobusy nevyjedou, protože mu Ústecký kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za tři měsíce. Některé obce se dnes ráno pokusily narychlo nahradit autobusy dopravního podniku jinými dopravci.
Podle dřívějších informací se Dopravní podnik chystal přerušit provoz 2133 spojů na 195 linkách. - seznam najdete zde
Na autobusovém nádraží ve stotisícovém Ústí nad Labem visí na stojanech s jízdními řády seznamy linek, které nepojedou. U nich po ránu stáli bezradní lidé, kteří si s řadou čísel nevěděli rady. Přepážka informací se otevřela až v půl osmé.
Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty 315 milionů korun za veřejnou dopravu. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. - více zde
Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle ústeckého hejtmana Jiřího Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné.
„Není pravda, že podniku něco dlužíme, nedlužíme ani korunu. Během dnešního dne podám trestní oznámení na představitele Dopravního podniku Ústeckého kraje,“ řekl ráno hejtman Šulc v České televizi.
„My jsme byli nuceni skončit, protože jsme nedostali za poslední tři měsíce od Ústeckého kraje uhrazenu ani korunu za zajištění veřejné služby,“ řekl v České televizi mluvčí dopravního podniku Marek Ženkl.
Ústecký hejtman s tím nesouhlasí. Kraj podle něj vyplatil společnosti DPÚK 642 milionů korun. „Podnik požaduje dalších 248 milionů, což je dohromady skoro jedna miliarda a je to nejdražší podnik v České republice,“ uvedl hejtman.
Krajský úřad k 1. květnu vypověděl DPÚK smlouvu a vypsal koncesní řízení na nového dopravce. Vyhrála ČSAD Česká Lípa, která nabídla příznivější cenu 27,57 Kč na kilometr.
Podle hejtmana by tato společnost mohla začít od středy v kraji jezdit. Musí ale převzít potřebné licence, které dopravní úřad připravil ve zkráceném řízení a
vzdát se možnosti odvolání.
Určitou naději na řešení by mohla skýtat skutečnost, že předsedou představenstva obou dopravních společností - DPÚK i ČSAD Česká Lípa - je Michal Jergl, firmy by se tedy mohly dohodnout.
Někteří starostové namítají, že za základní dopravní obslužnost je zodpovědný kraj, který podle nich neměl vypovědět DPÚK smlouvu, pokud neměl zajištěného jiného dopravce.
České dráhy už vybraly železniční tratě, na kterých posílily kapacitu některých vlaků, například přidáním vozů. Stalo se tak především na Rumbursku a Českolipsku.
„Budeme situaci monitorovat i v následujících dnech, především před víkendem. Jsme v kontaktu i s krajským úřadem,“ uvedl mluvčí drah Aleš Ondrůj.
ANKETA: Kdo za situaci podle vás může? Jaroslav Doubrava starosta Telnice na Ústecku: Jiří Hlinka, starosta Oseka na Teplicku: Antonín Mareš, starosta Malečova na Ústecku: Josef Čerňanský, starosta Podbořan na Lounsku: |