Nový silniční zákon, který začal platit v červenci a přinesl mimo jiné i přísný bodový systém, navíc řidičům aut těžších než 12 tun dovolí vyjet na dálnice a silnice 1. třídy i v neděli a ve svátky dopoledne. Do letošního června se přitom v neděli přes den nesmělo jezdit vůbec.
Zatímco řidiči se musí přichystat na dálnice plné kamionů, autodopravci si po letošním létu oddychnou. Pátek je pro ně a pro jejich klienty významný den, naopak zákaz jízd po dálnicích a hlavních tazích v neděli odpoledne jim zase tolik nevadí.
"Ten páteční zákaz nepřinesl nic dobrého," uvedl Vojtěch Hromíř ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia. "Pátek je velmi důležitý den pro dojezdy a vykládky, spousta firem s tím měla problémy."
"Naprostá většina našich zákazníků má v neděli volno, takže by nebylo ani pro koho jezdit," dodal Bořek Hájek, ředitel dopravy a obchodu firmy C. S. Cargo.
Podle firem se tak budou v neděli dopoledne po dálnicích prohánět řidiči zahraničních kamionů, kteří Čechy a Moravou projíždějí. "Ve všech okolních zemích je v neděli zákaz jízdy," řekl Hromíř.
České dálnice a silnice od roku 2004 zaplavila vlna kamionů, protože vstup země do Unie povolil stavidla vývozu i dovozu. Jen za prvních šest měsíců české firmy vyvezly zboží za více než bilion korun, což bylo oproti stejnému období loni o 13 procent více. Dovoz do země byl přitom o 35 miliard korun nižší.
Nejvíce zboží přitom převážejí kamiony. Například na začátku dálnice D5 u Rudné jezdilo v roce 2005 dvakrát více nákladních aut než v roce 2003. "V dalších letech už nebude kamionů přibývat tak rychle, mohlo by to být asi pět procent ročně," odhaduje Hromíř.
Příval kamionů zastaví mýtné
Zpomalit rostoucí počet kamionů na českých dálnicích má také zavedení elektronického mýtného, které funguje v okolních státech. Stát bude poplatky vybírat od 1. ledna příštího roku. Do té doby musí společnost Kapsch postavit 178 mýtných bran.
Na místě, kde se právě staví, je obvykle omezena rychlost, provoz je však většinou veden ve dvou pruzích. "Dálnici je potřeba zcela uzavřít pouze při vztyčování příčného břemene nad vozovkou. To si ale obvykle vyžádá pouze 15 až 20 minut," řekl Evžen Staněk z Kapsch.
Sazba bude známa v září. Dopravcům vadí navrhované rozdělení na sedm cenových pásem. "Velmi to zkomplikuje účtování cen zákazníkům," říká Hájek z C. S. Cargo.
Česmad Bohemia už provedl několik odhadů, o kolik mýtné zdraží dopravu. "Firma, která má deset kamionů a jezdí většinou na mezinárodních trasách, zaplatí v průměru dva a půl milionu ročně," řekl Hromíř.
Zákazy kamionů na dálnicích
1. 7. 2006 – 31. 8. 2006:pátek 17–21 h, sobota 07–13 h, neděle 13–22 h
od 1. 9. 2006:
neděle 13–22 h