"V dnešním globalizovaném světě jsou bohužel nepřímé, dlouhodobé zisky, které jsou účetním nepřístupné, opomíjeny, nebo dokonce i vysmívány," řekl Havel. Jako příklad uvedl pod náporem sněhu padající "střechy trochu podvodných chrámů konzumu", které jsou založeny právě na účetně doložitelném zisku.
Havel si postěžoval na snahu prolomit limity těžby hnědého uhlí na Mostecku a tím i zničení další části severočeské krajiny.
"Kde jsou 15 let staré sliby, že když dostavíme Temelín a budeme modernizovat Dukovany, naše dvě atomové elektrárny, nebudeme muset ničit severní Čechy?" ptal se. Dodal, že ztrátu ze zničení kusu země také žádný účetní nevypočte. Ekonomové pro jeho filozofické otázky však většinou nemají velké pochopení.
"Je hezké ušetřit kus severočeské přírody, ale pak je třeba říct, jestli nebudeme spotřebovávat tolik energie, nebo jestli budeme závislí na dovozu ze zahraničí, a příroda se tedy zničí jinde," soudí Petr Vobořil, stratég společnosti ČEZ, která je majitelem atomových a uhelných elektráren v Česku.
ČEZ navíc podle něj sliby splnil, když po dokončení Temelína zastavil výrobu odpovídající zhruba čtyřem uhelným elektrárnám.
Havel kritizoval průmyslové zóny
Exprezident se pustil i do množících se průmyslových zón na okrajích měst, promíchaných s novou zástavbou domků a supermarketů. "Není to ani pole, ani louka, ani les, ani vesnice, ani město. Je to jakési postmoderní nic," řekl.
"Netroufám si hodnotit životní ambice lidí, kteří chodí do supermarketů. Ale řekl bych, že konkurence maloobchodu je pro ně příjemná věc," říká šéf hypermarketů Globus Petr Vyhnálek.
Jeden z největších stavitelů domků na okraji obcí a měst, majitel společnosti Central Group Dušan Kunovský, si klade jiné otázky. "Je krásná představa, že lidé budou mít obrovské domy a zahrady, ale už ceny pozemků jsou takové, že to prostě není možné," říká.
"Vím, že naše stavby mají spoustu odpůrců, a snadno se o tom mluví. Ale proč naši kritici nevymyslí jiné řešení cenově dostupných domů?" Firma se podle něj snaží reagovat na věcnou kritiku architektury domů a nejvíce napadané prvky - lomené čelní střechy - už neprojektuje.
Kritik s Mercedesem
"Je trochu legrační, když (Havel) kritizuje postmoderní společnost, ačkoli on sám je majitelem nejmodernějšího vozu Mercedes se čtyřlitrovým motorem," říká na adresu exprezidenta ekonom PPF Pavel Kohout.
Pochopení nenašel Havel ani u šéfa Svazu průmyslu Jaroslava Míla, a to s kritikou snahy EU předehnat v ekonomické úrovni USA. "Udržet životní úroveň lidí lze jen ekonomickým růstem. Filozofické úvahy ještě nikdy lidi neuživily," řekl Míl.