Vady je nutné reklamovat v záruce

Zhruba dva měsíce po uplynutí záruční doby na videokameru Sony, kterou si koupil pan Zdeněk Nývlt z Červeného Kostelce, se u ní objevila závada - při výměně pásek se nedovíral kazetový prostor.
při výměně pásek se nedovíral kazetový prostor. Pan Nývlt tedy hned kameru odvezl do autorizované opravny, kde ji rozebrali, promazali a opět smontovali. Opravář panu Nývltovi řekl, že k zadření převodů došlo tím, že nebyly promazány při výrobě a že by k podobné závadě nemělo dojít po tak krátké provozní době. Na základě tohoto vyjádření pan Nývlt považoval vadu za skrytou a požadoval na prodejci úhradu nákladů za provedenou opravu. Protože však se svou žádostí neuspěl, rád by se dozvěděl, zda postupoval správně. Podle občanského zákoníku odpovídá prodávající za vady, které má prodaná věc při převzetí kupujícím, a to bez ohledu na to, zda jde o vadu zjevnou či skrytou. Pokud jde o výrobek nepoužitý, odpovídá prodávající i za vady, které se vyskytnou v záruční době, kdy je však také kupující musí uplatnit. Jak Zdeněk Nývlt uvádí, projevila se vada až po uplynutí záruční doby, a jeho práva z odpovědnosti za vady proto již v té době zanikla.
Občanský zákoník, § 619:

1) Prodávající odpovídá za vady, které má prodaná věc při převzetí kupujícím. U věcí použitých neodpovídá za vady vzniklé jejich použitím nebo opotřebením. U věcí prodávaných za nižší cenu neodpovídá za vadu, pro kterou byla sjednána nižší cena.

2) Nejde-li o věci, které se rychle kazí nebo o věci použité, odpovídá prodávající za vady, které se vyskytnou po převzetí věci v záruční době.


Témata: Test iDNES.cz, Věci