Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vánoce v reklamě začínají už v létě

  9:30
Ulice i reklamy byly i před letošními Vánocemi plné různých mutací Santa Clause. O tom, jak se tomuto přistěhovalci vyhnout, přitom reklamní tvůrci přemýšlejí už od léta. V tu dobu se na ně totiž začínají obracet firmy se zakázkami na vánoční a novoroční propagaci.

Santa Claus vytlačil z českého prostředí Ježíška. Tvůrci reklam se mu snaží vyhnout. - Santa Claus. | foto: Profimedia.cz

"Na vánoční reklamě se začíná dělat už v červnu. Tím pádem je spousta času zavařit si hlavu nad spoustou návrhů, které se těsně před Vánocemi zavrhnou a na poslední chvíli se vymýšlí něco jiného," říká kreativní ředitel Young and Rubicam Miroslav Pomikal. Firmy bombardují kreativce s půlročním předstihem hlavně kvůli novoročním přáním PF.

Tomáš Belko

"Slyšel jsem rekord. V britském hypermarketu přišli s Vánocemi už na konci srpna."

U těch se reklamní agentury zapotí nejvíc. "Je to trošku noční můra kreativců, když víte, že každý rok máte vymyslet vtipná PFka," říká kreativní ředitel Ogilvy Tomáš Belko.

Už od léta přemýšlí o Vánocích také Jaromír Fišer z agentury McCann-Erickson. "Občas se začíná už v červenci. Od vánočních promo akcí až po obecná přání. Dělali jsme například televizní spot pro ČSOB, který jen popřál hezké svátky," vzpomíná. Dodává, že v období Vánoc bývají nejaktivnější mobilní operátoři.

Kofola se povedla, shodují se tvůrci

Povedené byly podle oslovených odborníků vánoční kampaně na Kofolu se zlatým prasátkem nebo na Vodafone s populárním Petrem Čtvrtníčkem. Sporně naopak hodnotí spot na Coca Colu s kamiony se Santou Klausem. Ten vytvořila mezinárodní agentura Ogilvy. "Jsme trochu ve schizofrenní situaci," komentoval to její ředitel Tomáš Belko.

Ogilvy totiž zároveň vyrábí reklamy, které si ze Santy Clause střílejí. Nejnověji jde o televizní sponzorský vzkaz pro spotřební družstva Coop. Parodií má být i reklama na Home Credit, kde se sobi oblékají do sobích oblečků.

Santa Claus se v Česku usadil zřejmě právě díky pronikání zahraničních reklam na zdejší trh. Taková je i reklama na Coca Colu. "Je to celosvětová kampaň a pak je jasné, že místo Santy kvůli českému trhu nebudou dávat Ježíška," podotýká Jaromír Fišer z agentury McCann.

Santa Claus."Já myslím, že Vánoce by se do reklamy tahat neměly. Je to trošku takové ubohé přiživení se," přidává svůj názor kreativní ředitel agentury Wundermann Richard Stiebitz, který aktivisticky bojuje proti Santu Clausovi při průvodu Vynášení Santy. "Většině lidí to nevadí, protože je to alespoň nějaký symbol Vánoc, který si dokáží představit," naráží Stiebitz na problémy se ztvárněním Ježíška.

Postava Ježíška nemá v české tradici žádnou podobu, a to je důvod, proč nemůže ve vizuální reklamě konkurovat Santovi. Zřejmě jedna z mála reklam, která s Ježíškem pracovala, byla kampaň Eurotelu Go Ježíšku Go.

Čertovsky trapná klišé

V záplavě vánoční reklamy se objevuje celá řada klišé. Také proto, že množina motivů, se kterou pracuje, je snadno vyčerpatelná. Vedle Santy na nás neustále útočí stromečky, rolničky, koledy, sníh, kapr, cukroví apod. "Reklam šitých přímo na období Vánoc zase tolik není," myslí si Pomikal z Young and Rubicam. Důvodem je, že výroba spotu jen na pár dní, je příliš drahá.



"Vánoce jsou nejdůležitější část roku z hlediska prodeje. Z toho plyne i pochopitelná nervozita klientů. A proto se sází na jistotu a dělají přeslazené, neupřímně podbízivé reklamy plné křečovitě usmívajících se lidí, předstírající pohodu. To vše pocukrované trapně umělým sněhem," říká Pomikal.

A jaké jsou nejhorší stereotypy? "Čertovsky dobrá nabídka je absolutní vítěz. Na druhém místě se umísťuje povětrnostní slovní hříčka na téma klesajících teplot a tím i cen. Pro třetí místo si doplaval kapr," hodnotí Pomikal. Podle Stiebitze z agentury Wundermann je nejhorším klišé používání variací na koledy. Tvůrcům také vadí falešné veselí vánočních reklam.

První a druhé Vánoce

Jaromír Fišer

"Banky prvoplánově netouží po zisku, spíš chtějí završit celoroční komunikaci a popřát do nového roku."

Kromě klišé ale do reklamy pronikl další nešvar. "Fenoménem posledních let je, že skončí Vánoce a začínají druhé Vánoce. Oznamují, že Vánoce ještě neskončily, prima nabídka pokračuje. To má kdekdo a vlastně se to táhne až do února," dodává Pomikal. Po novém roce o peněženku zákazníka bojuje hlavně rychloobrátkové zboží.

Reklamní agentury mají práce nad hlavu. Finanční krize je zatím nezastavila. "Nás už trošičku zasahuje v tom, že někteří klienti z té paniky teď pro jistotu zastavují komunikaci. Vyhráli jsme tendr a najednou firma řekla, že se nic dít nebude," sdělil Tomáš Belko a dodal, že zadavatelé reklamy jsou trochu opatrnější.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...