"Nízký růst ve skupině prodej a opravy motorových vozidel o 0,6 procenta ovlivnil pokles prodeje automobilů o 3,7 procenta. Příznivější vývoj pokračoval v prodeji pohonných hmot (růst o 5,8 procenta), mírně se zvýšily i tržby za opravy o 1,7 procenta," sdělil Český statistický úřad.
Bez automobilů se tržby zvýšily o 1,9 procenta, když rychleji rostly v prodejnách zařazovaných do sortimentní skupiny potraviny.
"Vzestup tržeb o 8,4 procenta loni v říjnu, na němž se podílela poptávka po automobilech a snížení cen pohonných hmot, nastavil vysokou laťku pro srovnání s letošními říjnovými výsledky," připomíná David Marek z Patria Finance.
V jednotlivých skupinách jsou výrazné rozdíly. Nejmenší obchody s personálem do 50 lidí vykázaly pokles tržeb, větší s méně než 100 zaměstnanci stagnovaly a ostatní rostly o 8,3 procenta.
"Vysokou dynamiku měly prodejny s textilem a obuví (+ 8,6 procenta) a farmaceutickým, drogistickým a kosmetickým zbožím (+ 5,6 procenta)," uvádí ČSÚ.
"Nejvyšší nárůst prodejů je znát u oděvů a obuvi. V těchto segmentech se totiž tradičně rozjíždí předvánoční horečka nejrychleji, když spotřebitelé začínají nakupovat dárky pod stromeček," komentuje vývoj Vladimír Pikora z Volksbank.
Naopak v nepotravinářských prodejnách s jiným než elektronickým zbožím tržby klesaly.
"Hlavní vlnu dodatečných nákupů vyvolaných povodněmi máme zřejmě za sebou," říká k tomu Miroslav Brabec z Raiffeisenbank.
"Letošní nákupní sezóna bude jednou z nejsilnějších. Přesto se domníváme, že meziroční růst maloobchodu jako celku letos nepřesáhne tři procenta," dodává.
"Lidé zvyšují útratu za zábavu, služby, cestování a financování nemovitostí, než za zboží v maloobchodě. Je pravděpodobné, že říjnový údaj bude nejslabší za celé 4. čtvrtletí letošního roku," míní Pavel Sobíšek z HVB Bank.