Mnohé rodiny však se sedmi a půl tisíci musí vystačit celý měsíc, a na vánoční nákupy jim proto zbývá podstatně méně - podle výzkumu agentury Incoma více než třetina z nich utratí za dárky nanejvýš 2500 korun.
Mohovitější rodiny, s čistým příjmem nad 35 tisíc korun, si do peněženek před Vánocemi většinou naopak připraví kolem dvaceti tisíc, nezřídka i více.
Své klienty tak mají stánkaři i majitelé módních salonů a všichni si tržby pochvalují. „Myslím, že u nás nakupují i ti, kteří ještě loni nad naším zbožím ohrnovali nos. Letošní vánoční tržby jsou vyšší než před rokem,“ říká Jan Nálepa, kte
Za dárky se stále častěji platí kartou Ke každoročním předvánočním tlačenicím a nákupní nervozitě letos přibyl nový moment - platební karty a jejich občas zdlouhavé elektronické i telefonické ověřování v bankách. „Platby kartami výrazně rostou. Jednak se zvyšuje počet lidí, kteří je používají, zvětšují se ale i objemy jednotlivých operací,“ říká Karel Tejkal z tiskového oddělení IPB. Zatímco v lednu letošního roku zaplatili lidé obchodníkům kartami této banky zboží za 69 milionů korun, za prvních dvacet dnů v prosinci to už bylo 170 milionů korun. Nárůst počtu i objemu kartových transakcí na dvojnásobek zaznamenala i Česká spořitelna. „Je to hlavně tím, že se karty přijímají na daleko více místech, jako jsou hypermarkety a obchodní centra,“ říká ředitel odboru platebních karet České spořitelny Pavel Ráliš. Například v pražském obchodním domě Kotva už zákazníci, kteří v peněžence nosí místo hotovosti plastovou kartu, tvoří čtrnáct procent vánočního obratu. „Je to o pětinu víc než loni,“ říká mluvčí Kotvy Pavlína Megová. I když se platby kartou většinou ověřují elektronicky a celá tato operace trvá několik desítek sekund, část se jich stále musí kontrolovat přes telefon. Například v České spořitelně je to třetina plateb. „Na kartovém centru pracuje dvacet lidí, kteří jsou teď před Vánocemi v jednom kole. O konkrétní stížnosti, že by ověřování trvalo příliš dlouho, nevím. Ale samozřejmě může chvíli trvat, než se linka uvolní a lidem v tom shonu každá vteřina připadá nekonečně dlouhá,“ míní Ráliš. I takové chvíle nervozity a shonu mohou u lidí vyvolávat předvánoční stres a vedou je k tomu, že hledají pomoc psychologů. „Vánoční doba působí na lidi depresivně z mnoha důvodů - stresuje je shon, trápí je samota, stěžují si na špatné počasí. Na všechny doléhají nepříjemné stavy, se kterými si sami nevědí rady,“ říká lékař Petr Zvolský z psychiatrického oddělení Všeobecné fakultní nemocnice. Ta letos pro tyto případy zavedla speciální telefonní linku, která funguje čtyřiadvacet hodin denně. „Obvykle volá okolo dvou set lidí za den. Zaznamenali jsme ovšem rekord dvě stě sedmdesát telefonátů za noc,“ dodává Zvolský. |
rý vypomáhá ve stánku na tržišti ve Frýdku-Místku. Ve městě letos zkrachoval podnik Seliko, potíže mají i zdejší Válcovny plechu. Incoma potvrzuje, že stánky vyhledávají právě lidé bez práce - dárky a jídlo zde koupí pětina z nich.
Naopak lidé s dobře placeným místem chtějí většinou nakupovat ve specializovaných prodejnách. „Prodáváme dražší věci než obvykle. Nevím, zda je to kvůli Vánocům. Ručně šité boty za devatenáct tisíc se prodaly za dvě hodiny. Koupil je jeden známý český podnikatel,“ říká ředitelka obchodu s koženým zbožím Bally na pražském Starém Městě Hana Kantová.
Evropu zmáhá nákupní horečka
Při tlačenici v obchodech se mohou čeští zákazníci uklidňovat snad jen tím, že lépe by nepochodili, ani kdyby nakupovali dárky v jiných evropských městech. I přes výsledky výzkumů, podle nichž to Evropané nechtějí už s dárky přehánět, není ve většině prodejen k hnutí.
O „zlatém“ víkendu si například v jednom z birminghamských obchodů čekání ve frontách krátili kupující zpěvem vánočních koled a na londýnské Oxford Street se tvořily před některými obchody zástupy ještě před otevřením.
Čísla o tržbách ukazují, že letošní Vánoce budou bohatší než loňské. Po poslední adventní sobotě hlásily německé obchody nárůst obratu až o šest procent. V tomto případě však růst táhnou převážně západní země. Na východě, kromě Berlína, se letos asi podaří jen vyrovnat loňskou úroveň. Ve Velké Británii se nyní utratí za vánoční dárky a oslavy asi 36 miliard liber (asi dva biliony korun). Ještě loni Britům stačilo o dvě miliardy liber méně.
Za co se tyto obrovské sumy peněz vydávají? Mezi praktickými věcmi vedou mobilní telefony a kosmetika. Z hraček jdou na odbyt počítačové hry a videohry, tradiční panenky Barbie a „chlupaté příšery“ Furby Babies.
Více než kdy jindy investují Evropané do jídla a pití. Britové například letos vypijí u vánoční a novoroční tabule třikrát více šampaňského, než tomu bylo před dvanácti měsíci. Podobně láme rekordy prodej sektu i v Německu, kde se skvěle prodává také pravý kaviár, i když cena za padesátigramové balení této rybí pochoutky začíná minimálně na 90 markách (1700 korun).
Při honbě za vánočními nákupy stále více lidí dumá, jak se vyhnout přeplněným obchodům. Možností je nákup po internetu - toho jen za poslední tři měsíce letošního roku využije asi 9,3 milionu obyvatel západní Evropy. To je meziroční nárůst na více než dvojnásobek.
Existují i jiné způsoby, jak se vyhnout ruchu - britský Evening Standard popisuje místo, kde jen málo zákazníků využívá nabídky 180 obchodů soustředěných na malé ploše. Ceny jsou příznivé, neboť nezahrnují DPH. Celá věc má háček - zájemce si musí zakoupit letenku, neboť obchody jsou v duty free zóně londýnského letiště Heathrow.