Dárky reklamujte ihned a s účtenkou
Vánoční dárky jsou zboží jako každé jiné a právo reklamovat je, pokud mají nějakou vadu, platí i pro ně. Kdo pod stromečkem rozbalí blůzu s křivými švy nebo walkman, který šumí a občas nehraje, nemusí jen tiše spílat Ježíškovi. Stačí, když si zjistí, z jakého obchodu zboží pochází, a zajde tam co nejdříve. V tuto chvíli se ukáže, nakolik byl dárce prozíravý a schoval si při nákupu účtenku. Jestliže účet při reklamaci chybí, prodejci ji většinou rovnou zamítnou a jiný důkaz, například svědectví druhého člověka, vůbec neakceptují. Jedinou možností, jak získat zpět peníze, je pak soudní žaloba. Na zamítnutí reklamace by se měl připravit i ten, kdo reklamuje dárek koupený již na jaře, neboť záruční doba je u většiny výrobků šest měsíců. Šanci má jen zákazník, který reklamuje výrobek s prodlouženou zárukou. V tom případě by měl mít u sebe i záruční list.
Vytýkat lze jen skutečné vady
Ne vždy je nutné reklamovat dárek v prodejně, kde byl koupen. Jestliže babička z Ostravy poslala svému pražskému vnukovi pod stromeček rádio od firmy, která má prodejnu i v Praze, musí reklamované rádio přijmout i v metropoli. Má-li navíc k rádiu záruční list s adresou záručního servisu někde v okolí, může jít s reklamací přímo tam - rádio mu bezplatně opraví. Není-li možné výrobek opravit, má zákazník právo na výměnu za jiný nebo vrácení peněz, rozhodnutí je na něm. Stejné právo má i v případě, že v prodejně reklamaci nevyřídí nejpozději do měsíce. Některé závady, jako například škrábance na televizoru nebo skvrny na nádobí, nelze opravit, ale přesto nebrání v používání. U nich je možné žádat jen slevu z původní ceny. Také při reklamacích výrobků koupených v bazaru nebo za sníženou cenu nemá zákazník právo na výměnu, ale jen na přiměřenou slevu.