Kromě účtenky mnozí prodejci vyžadují, aby byl výrobek v původním obalu a samozřejmě nepoškozený. Možnost vrácení také bývá časově omezena - většinou 14 až 30 dní od nákupu. Nelze spoléhat ani na to, že všechny prodejny stejného řetězce mají stejné podmínky, mnohdy hraje roli také ochota prodavače. Již před dvěma lety se během předvánočního testu MF DNES redaktorům podařilo vrátit koupené oblečení a výrobky do domácnosti ve 14 z celkem 20 testovaných obchodů (většinou hobbymarketů a velkých obchodních domů). Možnost výměny zboží nabízely kromě jedné všechny prodejny. Zákazník si však musel vybrat jiné zboží za stejnou či vyšší cenu a rozdíl doplatit.
Dárky reklamujte ihned a s účtenkou
Vánoční dárky jsou zboží jako každé jiné a právo reklamovat je, pokud mají nějakou vadu, platí i pro ně. Kdo pod stromečkem rozbalí blůzu s křivými švy nebo walkman, který šumí a občas nehraje, nemusí jen tiše spílat Ježíškovi. Stačí, když si zjistí, z jakého obchodu zboží pochází, a zajde tam co nejdříve. V tuto chvíli se ukáže, nakolik byl dárce prozíravý a schoval si při nákupu účtenku. Jestliže účet při reklamaci chybí, prodejci ji většinou rovnou zamítnou a jiný důkaz, například svědectví druhého člověka, vůbec neakceptují. Jedinou možností, jak získat zpět peníze, je pak soudní žaloba. Na zamítnutí reklamace by se měl připravit i ten, kdo reklamuje dárek koupený již na jaře, neboť záruční doba je u většiny výrobků šest měsíců. Šanci má jen zákazník, který reklamuje výrobek s prodlouženou zárukou. V tom případě by měl mít u sebe i záruční list.
Vytýkat lze jen skutečné vady
Ne vždy je nutné reklamovat dárek v prodejně, kde byl koupen. Jestliže babička z Ostravy poslala svému pražskému vnukovi pod stromeček rádio od firmy, která má prodejnu i v Praze, musí reklamované rádio přijmout i v metropoli. Má-li navíc k rádiu záruční list s adresou záručního servisu někde v okolí, může jít s reklamací přímo tam - rádio mu bezplatně opraví. Není-li možné výrobek opravit, má zákazník právo na výměnu za jiný nebo vrácení peněz, rozhodnutí je na něm. Stejné právo má i v případě, že v prodejně reklamaci nevyřídí nejpozději do měsíce. Některé závady, jako například škrábance na televizoru nebo skvrny na nádobí, nelze opravit, ale přesto nebrání v používání. U nich je možné žádat jen slevu z původní ceny. Také při reklamacích výrobků koupených v bazaru nebo za sníženou cenu nemá zákazník právo na výměnu, ale jen na přiměřenou slevu.
- středa 3. ledna 2001