Obvyklé sice je, že obchodníci hledí na novou konkurenci s nelibostí, nyní však mají jen slova chvály. "Situace je příznivá, hodně se o elektru mluví, čemuž určitě napomohl vstup Electro Worldu na domácí trh," říká Bohuslav Komín, mluvčí společnosti HP Tronic, která je podle tržeb s prodejnami Proton na tuzemském trhu v čele.
Boom a nárůst prodeje, který by měl vydržet minimálně do Vánoc, potvrzují i ostatní firmy. Svou troškou do mlýna přitom letos přispěly i povodně, protože řada domácností musela nakoupit nové vybavení.
Vánoce budou letos levnější
Zostřený konkurenční boj přispěl k tomu, že lidé mají před Vánocemi šanci při koupi televize či videa ušetřit. "O více než deset procent šla ve srovnání s loňským rokem dolů cena televizorů či věží a až o více než dvacet procent u videorekordérů," potvrzuje Robert Stránský ze společnosti Gfk, která provádí na trhu s elektronikou průběžný průzkum každé dva měsíce.
Propad cen s sebou však nenese jen vyšší prodej, ale i nižší tržby. Sami prodejci jsou v otázce tržeb a v tom, kolik letos očekávají, skoupí na slovo, nicméně s určitým nárůstem letos většinou počítají. "Zájem je hlavně o dražší zboží, a to znamená vyšší tržby," říká Komín z HP Troniku.
Největší poptávka je podle prodejců zejména po DVD přehrávačích, digitálních videokamerách, domácích kinech či velkoplošné televizi. Lákadlem je hlavně výrazné zlevnění. "Domácí trh je na ceny velmi citlivý," potvrzuje Stránský. Tradičně se před Vánocemi také prodává drobnější zboží jako osobní přehrávače či malé kuchyňské spotřebiče.
Vyznat se v nabídce je těžké
Přes celkově příznivé ceny však není cesta pečlivého zákazníka za nejlevnějším výrobkem snadná. S upoutávkou "Nové hity za nejnižší ceny" či nějakou podobně znějící přicházející takřka všichni obchodníci, což navozuje dojem, že ceny jsou všude stejné.
Tak tomu však není, a aby si člověk pořídil v daném okamžiku vybraný typ pračky či televize opravdu nejlevněji, musí mít štěstí a trefit se do nějaké akce trvající většinou jen pár dní a týkající se jen omezeného počtu kusů. Anebo mít trpělivost a čas na to, zjistit si po koupi výrobku, nestojí-li jinde méně a rozdíl jít na svém prodejci vymáhat. To nabízí jak Datart, tak Electro World. "Nejvíce jsme museli doplácet na to, co jsme prodali před dvěma týdny, když otevřel Electro World," říká Sláma s tím, že teď však už to opadá.
Systém bombardování výhodnými nabídkami je přitom trnem v oku Sdružení obrany spotřebitele. "Většina výhodných nabídek je podmíněna okamžitým nákupem a to není seriózní, když je nutí k rychlosti," upozorňuje František Lobovský ze Sdružení. Lidé se také setkávají s tím, že zboží, které si vybrali, v prodejnách není. Anebo trvá dlouho dodávka. "Vybral jsem si v Electro Worldu vysavač a řekli mi, že ho dodají až za 14 dní," stěžuje si Jiří Holý.
Mobilní telefon už nebude žádán tak jako dříve Časy, kdy se Vánoce staly žní mobilních operátorů a nových zákazníků přibývalo po desetitisících, jsou nenávratně pryč. Důvod je jednoduchý. Mobil už má osm Čechů z deseti. Přispělo k tomu také to, že si loňské poslední čtvrtletí nové mobilní číslo od Eurotelu, RadioMobilu a Oskara pořídilo na devět set tisíc lidí. Tuzemští mobilní operátoři vystřízlivěli a už otevřeně přiznávají, že očekávají méně nových klientů než v předchozích letech. Vánoční kampaně, které mobilní firmy v listopadu spouštějí, se proto místo získávání nových klientů více zaměřují i na prodej cenově zvýhodněných telefonů či nabídku nových služeb pro současné klienty. Například na přechod z předplacené karty ke smluvním pravidelně platícím zákazníkům. "Ve srovnání s předchozími vánočními kampaněmi je ta letošní více zaměřena na stávající zákazníky," uvedl mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš. Eurotel před Vánocemi nabídl dvouměsíční používání služeb založených na posílání multimediálních zpráv MMSa stahování her zdarma a rovněž snížil ceny telefonů, které tyto služby podporují. Například Nokia 7650 se zabudovanou kamerou lze pořídit za 9995 korun proti běžné ceně okolo 18 tisíc. Firma na předvánočním trhu nabídne vedle možnosti stáhnout si dvě hry zdarma dalších 40 nových titulů. Konkurenční RadioMobil chystá zahájení vánoční kampaně během listopadu a její hlavní bod dosud nepředstavil. Připravovaný koncept má být podle mluvčího RadioMobilu Jiřího Hájka zcela odlišný od minulých let. Firma chce stejně jako ostatní operátoři oslovit nové i nynější zákazníky. RadioMobil od začátku listopadu nabízí MMS telefon s kamerou Sony Ericsson za 4499 korun. Nejmladší, Oskar, který MMS dosud nespustil, přišel před Vánocemi s nabídkou speciální předplacené karty, na které při volání v rámci sítě Oskar ubývá kredit jen prvních pět minut. Při maximálně hodinovém hovoru tak zákazník zaplatí jen 15,75 korun. Oskarta z limitované série vyjde na tisíc korun i se stokorunovým kreditem. |