Pro domácí ekonomiku jsou letos masivní útraty o to důležitější, že v poslední době zvyšuje svůj výkon právě jen díky nákupům. Výkony podniků i vývoz se totiž propadají. "Význam, který mají útraty rodin pro českou ekonomiku, se zvyšuje," říká ekonom Jan Švejnar, ředitel Davidsonova institutu Michiganské univerzity v USA.
Především ve Spojených státech kondice ekonomiky stojí a padá s chutí nakupovat. Čechy svádí k nákupům i příznivá souhra okolností. Platy rostou nejrychleji za poslední tři roky a tak mírné zdražování jako nyní nepamatují stejně dlouho dobu.
Svůdnost velkých útrat zvyšuje snadné půjčení peněz. Banky i splátkoví prodejci už dnes nabízejí své služby téměř v každém obchodním domě. Spotřebitelský úvěr je možné vyřídit během několika minut.
Ostrá válka mezi obchodníky výrazně sráží ceny hlavně u elektroniky či sportovního zboží, tedy oblíbených tipů na vánoční dárky. Obchodníci navíc začínají - podobně jako ve vyspělých ekonomikách používat čím dál rafinovanější reklamní tahy. V domácích obchodech se tak letos poprvé objevily předvánoční slevy.
Nákupní běsnění přináší práci stovkám lidí. Britský obchodní řetězec Tesco například rozšířil v celém světě řady svých zaměstnanců o 17 tisíc lidí. Chuť k nákupům je ve všech vyspělých zemích pro ekonomy signálem, jakou důvěru lidé mají v budoucnost.
Američtí obchodníci zoufale lákají zákazníky do obchodů Nakupovací nálada v USA, kde jsou spotřebitelé hlavním motorem ekonomiky už desetiletí, letos nedává příliš důvodů k optimismu. Obvykle je to právě období od Dne díkuvzdání do konce roku, kdy obchodníci realizují asi čtvrtinu svého ročního obratu, a někteří dokonce většinu. Letos však nakupovací apetyt Američanů rychle vychladl. Mnohým z nich totiž pád cen akcií na světových burzách značně ztenčil úspory. Do Vánoc teď zbývá už jen devět nákupních dnů a velké obchody se snaží, co jim síly stačí, a rozjíždějí masivní program slev na všechno od kompaktních disků po značkové oděvy. Tento týden se zřejmě boj o zákazníka ještě zostří a slevy se zvýší, čekají analytici. Už teď přitom někteří nabízejí například značkové oblečení až se sedmdesátiprocentní slevou. Kromě chřadnoucího zájmu o utrácení však americké obchodníky také trápí tendence spotřebitelů odkládat nákupy na poslední chvíli v naději na lepší ceny. Takové váhání už postihlo třeba Wal-Mart, který ohlásil skromný růst prosincového obratu v rozmezí tří až pěti procent - a blíž tří procentům. Také konkurenční firma Target oznámila slabý prodej sportovního zboží a oblečení pro dospělé a dodala, že její obrat za minulý týden "velmi zaostává" za očekáváním. Posouvat nákupy čím dál těsněji před Štědrý večer už začínají také Češi. Ti sice nečekají výraznější slevy, podle analytika Tomáše Krásného z firmy Incoma Research však častěji spoléhají na to, že maloobchod je dobře zásoben a je v podstatě možné nakoupit cokoli kdykoli. Proti ne příliš silné bronzové neděli se obchody v Česku výrazně naplnily teprve o minulé stříbrné neděli, kdy lidé začali nakupovat také potraviny na Vánoce. Za minulý víkend rostly tržby ve srovnání s loňským rokem až o desítky procent. Některé prodejny největší maloobchodní sítě Ahold zaznamenaly růst až o 50 procent proti běžnému víkendu a některé supermarkety Delvita asi o 20 procent. |