Vánoční reklamy: Britský obchodní dům uvedl kolekci pro lakomce

  • 30
„Co je to?“ ptá se mladý muž a udiveně zírá na svou partnerku. „Párátka, vždyť je máš tak rád,“ snaží se ho uklidnit žena, zatímco druhou rukou hladí svou novou kabelku. Vtipnou reklamou zabodoval v roce 2013 britský obchodní dům s luxusní módou Harvey Nichols.

Gumičky, sponky, několik párátek nebo špunt do vany. Tyto dárky za „pár šupů“ nabídl obchod s luxusní módou ve speciální dárkové kolekci nazvané „Sorry, I Spent It On Myself,“ neboli v překladu „Pardon, utrácel jsem za sebe.“

Pro řadu lidí trefná ironie a reklama, která obchod šikovně odlišila od ostatních, pro některé však odsouzeníhodná oslava sobectví, která říká - kup si něco sám a na ostatní se vykašli.

„Vidím to jako ironické vyjádření toho, že když je někdo v jejich obchodním domě, neodolá a musí si koupit věci, které se mu tolik líbí. Dlouhodobě přicházejí s reklamou, která je trochu na hraně,“ uvádí odborník na reklamu z agentury Bizon & Rose Vladimír Bystrov.

Touto reklamou se britský obchodní dům proslavil v celém světě. Nešlo přitom jen o televizní spot, ale o celou kampaň, která zahrnovala tištěnou reklamu, ale také merchandising - doplňkové reklamní předměty, speciální dárky a další. „Byla to velká vánoční kampaň. Ve spotu pořád nacházíte nové finesy, které vás baví,“ dodává Bystrov.

Vánočních spoty

V miniseriálu vyšlo:

Slavné tuzemské reklamy můžete zhlédnout v seriálu Kultovní reklamy.

Kampaň byla vřele přijata mezi reklamními experty, z prestižního festivalu ve francouzském Cannes si odnesla čtyři ceny Grand Prix v několika kategoriích. „Donutit lidi, aby se smáli lidské chamtivosti, je nesmírně obtížné,“ složil poklonu této kampani porotce Pete Favat z agentury Deutsch/LA. Podle něj je reklama rovněž výborně natočená.

Kampaň připravila agentura Adam & Eve/DDB, která je už od roku 2009 dvorním tvůrcem kampaní pro konkurenční obchodní dům John Lewis. Také reklamy pro John Lewis vynikají zdánlivě jednoduchou myšlenkou a výborným zpracováním (více čtěte zde).

Podle některých reklamních odborníků tato kampaň bodovala zejména díky tomu, že je jiná než ostatní vánoční spoty - nesnaží se dojímat, glorifikovat značku nebo firmu. Je vtipná, ale zároveň pravdivá. Od ostatních se odlišuje a rozhodně není kýčovitá jako řada jiných vánočních reklam.

A je do určité míry sporná. Na internetovém kanálu YouTube má vášnivé obdivovatele, ale i kritiky, kteří v reklamě nevidí ironii, ale právě oslavu lidské sobeckosti.