Trendová čísla potvrzují i jednotlivé velké e-shopy.

Trendová čísla potvrzují i jednotlivé velké e-shopy. | foto: Profimedia

Natěšení Češi před Vánocemi utratili v e-shopech o pětinu více než loni

  • 4
České e-shopy v předvánočním období utržily přibližně o pětinu více než loni. Podíl na tom má rozjetá česká ekonomika i dlouhodobější trend, kdy se nákupy z kamenných obchodů přesouvají na internet. Celkem letos podle odhadů zákazníci nechají v českých e-shopech 81 miliard korun.

„Letošní Vánoce byly, jak jsme si již v posledních letech zvykli, rekordní. Během posledního letošního čtvrtletí utratí zákazníci na českých e-shopech za zboží přibližně 25 miliard korun. Oproti roku 2014 se jednalo o dvacetiprocentní růst, který kopíroval celoroční růst tržeb e-komerce v Česku,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Meziroční růst na 20 procent odhaduje i konzultační společnost Acomware.

K těmto výsledkům e-shopům pomohlo obecně to, že se daří ekonomice jako celku. Hrubý domácí produkt za třetí čtvrtletí meziročně vzrostl o 4,3 procenta (více zde), průměrná mzda ve stejném srovnání stoupla o 944 korun (více zde).

To vše se nejspíše odrazilo i na v pondělí zveřejněných datech ČSÚ, podle nichž vzrostlo saldo indikátoru spotřebitelské důvěry na nejvyšší hodnoty od počátku průzkumů v roce 1998. „Spotřebitelé cítí větší jistotu na všech frontách: jak ohledně celkového vývoje v ekonomice, tak ohledně výhledu jejich vlastní finanční situace či výhledu vývoje na trhu práce,“ vysvětluje ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Celkově potom společná statistika APEK a Heuréka.cz odhaduje, že se letos v českých e-shopech prodá zboží za 81 miliard korun. Příští rok by se potom tržby už mohly blížit i symbolické stomiliardové hranici. „Pro rok 2016 očekáváme, že se českým online prodejcům bude nadále dařit a meziroční růst by měl být v rozmezí 15 až 20 procent. Opět bude záviset na vývoji celé české ekonomiky,“ dodává Vetyška.

Trendová čísla potvrzují i jednotlivé velké e-shopy. „Vánoční sezona byla podle očekávání mimořádná - tržby vzrostly o desítky procent. Dokonce o 40 procent potom meziročně vzrostl počet objednávek z mobilních zařízení,“ říká mluvčí největšího českého e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková.

O růstu tržeb v desítkách procent mluví i zástupci Mall.cz. „Další nápor potom znamenají aktuální výprodeje. Očekáváme, že zájem bude nejsilnější ode dneška (pondělí) do silvestra,“ říká mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Nejvíc se utrácelo v půlce prosince

Zatímco v anglosaském světě jsou nejsilnějšími starty sezony marketingové akce známé jako Černý pátek (Black Friday - letos 27. listopadu) a následující Kybernetické pondělí (Cyber Monday - letos 30. listopadu), Česko tento trend zatím spíše míjí.

Místo toho podle analytiků první špičku představuje jiná marketingová akce, během níž mohou zákazníci ušetřit - Den dopravy zdarma, který se letos uskutečnil 18. listopadu. Podle pořadatelů z Heuréka.cz se do něj zapojilo 1546 internetových obchodů, na nichž lidé během akce utratili přes 211 milionů korun.

I zde ale může dojít ke změnám - podle Gregorové z Mall.cz (který se účastnil Dne dopravy zdarma) byl pro druhý největší český e-shop nejvýznamnějším listopadovým dnem právě Černý pátek.

Opravdová špička ale nastává až v prosinci a končí přibližně týden před Štědrým dnem. „Jen v období od 4. do 18. prosince utržily české e-shopy 6 miliard korun,“ říká šéf APEK Vetyška.

Samotným dnem s největším počtem objednávek potom bylo podle ředitele Acomware Jana Penkaly podle očekávání pondělí 14. prosince, následované úterým 15. prosince.

Češi nakupují v pracovní době

V největším českém e-shopu Alza.cz podle mluvčí Jakoubkové zaznamenali absolutní špičku právě v úterý, kdy se tržby vyšplhaly na šestinásobek denního průměru. O týden později - 22. prosince - měli zase nejrušněji na výdejnách.

Podle zkušeností firmy Shoptet zaměřující se na pronájem e-shopových řešení jsou velké rozdíly mezi objednávkami v pracovní a nepracovní dny. Ačkoli je totiž on-line nakupování volnočasová aktivita, Češi si jím velmi často krátí svou pracovní dobu. „Lidé si objednávají zboží v práci, kde si v klidu mohou vše rozmyslet. Víkendy patří rodině a přátelům,“ vysvětluje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.