Ve Francii kvůli euru zdražují

Praha - Obyvatelé dvanácti členských zemí se bojí, že příchod eura na začátku příštího roku způsobí růst cen. Podle posledního průzkumu Eurobarometer má šedesát procent dotázaných lidí strach z toho, že obchodníci tento okamžik zneužijí pro zvýšení svých zisků. Jejich obavy již potvrzují zkušenosti z Francie, kde přípravy na euro již zákazníci pocítili přímo na svých peněženkách.

Někteří obchodníci totiž začali u mnoha produktů zaokrouhlovat ceny v eurech nahoru. V neděli to uvedl týdeník Le Journal du Dimanche, který se odvolává na studii francouzského ministerstva financí vypracovanou oddělením pro boj s poškozováním spotřebitelů. Zpráva bude zveřejněna v tomto týdnu.

Mezi sektory, které studie dává za příklad toho, že ceny bez závažnějších příčin rostou, je například pekařství. Pečivo totiž jen v srpnu zdražilo o 0,8 procenta, předtím v červenci o dalších 0,4 procenta. Podobně se zvýšily například i ceny pracích prášků nebo mléčných výrobků.

Týdeník Le Journal du Dimanche upozornil na to, že ceny potravinářských výrobků, které stojí jen pár franků, budou na přechod na euro reagovat velmi citlivě. Bageta za 4,20 franku stojí v přepočtu 0,64 eura. Pokud ji pekař zaokrouhlí na 0,65 eura, je to o 0,06 franku více. Pokud ji ale zdraží na 0,7 eur, bude bageta dražší již o 0,39 franku - tedy téměř o deset procent.

Podobně mohou podle odborníků vzrůst také ceny holičů a kadeřníků nebo opravářů domácích spotřebičů. "Někteří poskytovatelé služeb zvedli své ceny zhruba o deset eur," uvedl týdeník.

Prodejci sice dali najevo svou ochotu nevyužít příchodu eura ke svému obohacení - zavázali se, že od listopadu do konce března příštího roku ceny nezvýší -, jenže někteří z nich začali nenápadně zvedat ceny již nyní.

Všichni prodejci tvrdí, že za prázdninový nárůst cen nemohou. Do věci se však již chystá vložit i francouzská vláda, a dokonce i Evropská unie, která donedávna všechny přesvědčovala, že nástup eura ceny nezvýší. Samozřejmě, že nikdo nemůže nařídit obchodníkům, jaké mají mít ceny. Je ale možné tlačit na veřejnost, aby si na tyto věci dávala mnohem větší pozor, a tím na obchodníky vytvářet tlak. A také mnohem častěji provádět kontroly v obchodech, zda obchodníci "nešvindlují".

První příležitosti ke konkrétní akci tohoto druhu využil včera francouzský ministr financí Laurent Fabius při představení takzvaného Eurovlaku v Paříži. Eurovlak by měl ve středu odjet z nádraží Bercy v Paříži na cestu dlouho téměř 5800 kilometrů. Ve dvaceti francouzských městech bude propagovat nástup jednotné evropské měny a informovat Francouze o tom, co je čeká. "Nejsme sice v bodě, který by nás nutil bít okamžitě na poplach, to ovšem nijak nesnižuje nepřípustnost jakýchkoliv spekulací s cenami," varoval včera Fabius.