Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Francie posiluje rychlovlaky. Otevřela dalších 300 kilometrů tratí LGV

  7:30aktualizováno  7:30
Evropská velmoc ve vysokorychlostních vlacích dál rozšiřuje svoji síť tratí, kde vlaky mohou jet nejméně třistakilometrovou rychlostí. Od tohoto týdne jezdí ve Francii vlaky po novém úseku Tours - Bordeaux.

Nové spojení měří 302 kilometrů a vede ze Saint-Avertinu jižně od města Tours do Ambarès-et-Lagrave na severu od Bordeaux. Nové spojení by mělo zrychlit cestu z Paříže do Bordeaux ze současných 3 hodin a 12 minut na 2 hodiny a 4 minuty. Vlaky touto rychlostí budou jezdit od července. Rychlotratě mají ve Francii zkratku LGV.

Náklady na celý projekt dosáhly 9 miliard eur, z toho samotná vysokorychlostní trať vyšla na 7,8 miliardy eur. Jeden kilometr tratě tak vychází na zhruba 700 milionů korun. Zbytek částky šel na zkapacitnění nádraží v Paříži a Bordeaux, 38 km propojovacích tratí a řídící centra.

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině (4. března 2017)
Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině.
Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině (4. března 2017)

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině (4. března 2017)

Zakázku na stavbu rychlotratě LGV získalo konsorcium Lisea, v kterém má podíl například i francouzský koncern Vinci, který vlastní v Česku jednu z největších stavebních firem Eurovia. Část tratě je financována z jeho zdrojů a splácena bude postupně, část pokryla francouzská vláda a evropské dotace.

LGV, TGV, RS nebo VRT?

Kolem rychlovlaků se vyskytuje spousta zkratek, které nejsou laikům vždy úplně známé. Zatímco zkratka TGV se v Česku stala synonymem téměř pro všechny rychlovlaky, označení LGV není úplně známé. LGV je zkratkou francouzského slova Lignes à Grande Vitesse, tedy vysokorychlostní tratě. Po nich pak jezdí vlaky TGV - Train à Grande Vitesse.

I v Česku se už rychlovlakům dostává zkratek, i když se o nich stále jen mluví. Nejrozšířenější je VRT - vysokorychlostní tratě, běžně se také mezi železničáři mluví o "vrtkách". Ministerstvo dopravy tlačí zkratku RS - rychlá spojení.

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Do jedné soupravy se vejde až 556 cestujících, což je o pětinu více než do stávajících jednotek. SNCF slibuje cestujícím lepší komfort a více místa. Kolik budou jízdenky stát, ale zatím není jasné, ceník ještě nezveřejnili.

Nová rychlotrať nahrazuje trať, kde už dosud jezdily na české poměry rychlovlaky: dosud na nich jezdí soupravy maximálně dvoustovkou. V Česku je stropem rychlost 160 kilometrů v hodině.

Francouzi si letos užijí velký boom rychlých vlaků: během roku se otevře ještě trať LGV mezi Le Mans a Rennes z Nîmes do Montpellieru. Letos začnou jezdit rychlé vlaky i kousek za českými hranicemi: v Německu se otevírá nové rychlé spojení z Erfurtu do Norimberka.

Ve Francii je v provozu už přes 2 400 kilometrů tratí s rychlostí na více než 300 kilometrů v hodině, v plánu je výstavba dalších 1 786 kilometrů.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.