Výběr mýta prostřednictvím mýtnic dle ujetých kilometrů je rozšířen zejména v jihoevropských zemích. (Ilustrační foto)

Výběr mýta prostřednictvím mýtnic dle ujetých kilometrů je rozšířen zejména v jihoevropských zemích. (Ilustrační foto) | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Ve Španělsku zkrachovalo devět dálnic, vláda je chce zachránit

  • 60
Španělská vláda připravuje záchranu devíti soukromých mýtných dálnic, které po pádu stavebního boomu v zemi na konci minulého desetiletí vyhlásily bankrot. Agentuře Reuters to sdělily dva informované zdroje. Podle nich by sanace soukromých dálnic měla stát 2,3 miliardy eur (63 miliard Kč).

Vláda má v plánu ustavit státní společnost, která nesolventní dálnice převezme. Ta vydá 30letou emisi dluhopisů v sumě asi 2,3 miliardy eur, která zaplatí jejich dluhy, přičemž věřitelské banky dostanou ze svých pohledávek jen 50 procent, uvedly zdroje. Podle nich o plánu jednali v úterý vládní činitelé se šesti španělskými bankami, které by měly odpovědět na návrh do příštího pondělka.

Sanace nesolventních dálnic zvýší španělský státní dluh, který by se příští rok měl těsně přiblížit úrovni 100 procent hrubého domácího produktu (HDP), tedy nejvyšší úrovni za více než století. Neprojeví se to ale na ročním rozpočtovém deficitu, který se vláda snaží snížit pod unijní limit tří procent HDP.

Za stavebního boomu minulého desetiletí se stavební společnosti Ferrovial, Abertis, OHL , ACS, FCC a Acciona spojily do společného podniku k získání státních koncesí pro stavby mýtných dálnic a půjčily si na to od bank miliard eur. Banky však většinu těchto úvěrů již ze svých bilancí odepsaly a nyní jim z nich zbývají necelé čtyři miliardy eur.

Řada nových soukromých dálnic, z nichž většina spojuje Madrid s ostatními velkými městy země, vede souběžně s bezplatnými státními silnicemi. Po vypuknutí recese před šesti lety doprava na těchto dálnicích prudce klesla, protože Španělé museli šetřit a dávali přednost bezplatným komunikacím.

,