Továrna přitáhla i další firmy, které jí dodávají díly a nebo pro ni vozí součástky a hotové vozy. Právě tahle zóna by mohla sloužit jako příklad, že do středních Čech plyne nejvíc investic z oblasti průmyslu z celého Česka.
V kraji tak vzniká nejvíc nových pracovních míst a lidé mají stále více příležitostí najít zaměstnání.
"Středočeský kraj je na tom prokazatelně nejlépe ze všech krajů. Zásluhu na tom mají dva obrovští tahouni - Škoda Auto a TPCA Kolín," řekl Tomáš Grombíř z vládní agentury CzechInvest, která firmy pomáhá získávat.
Podle Reného Samka, ředitele podpory investic CzechInvestu, mají střední Čechy výhodu v tom, že leží blízko Prahy, mají dobré dopravní spojení včetně letiště v Ruzyni a žijí tady kvalifikovaní a vzdělaní lidé. "V kraji je také velké množství škol, včetně mezinárodních," poznamenal Samek.
Automobilový průmysl vede
Díky státní podpoře vzniklo ve středních Čechách už deset průmyslových zón. Sedm je plně obsazených - v Kladně, Slaném, Unhošti, Velimi u Kolína, Zdicích, Zruči nad Sázavou a Žebráku. Většinou sem přišly firmy, které vyrábějí pro automobilový průmysl: ať už pro Škodovku nebo pro TPCA.
Naopak místo zůstává stále v Kolíně v sousedství automobilky. Tady čeká na využití ještě zhruba 100 hektarů plochy, která je připravená pro zájemce. Kraj má navíc šanci získat jednoho velkého zahraničního investora. Je jím čínský výrobce televizních obrazovek Changhong Electric Appliance. Ten má kromě jiných míst ve střední Evropě v hledáčku Kladno a Nymburk.
"Nechci to zakřiknout, ale velmi o tuhle továrnu stojíme. Když tady Číňané byli v srpnu na návštěvě, potvrdili, že se jim Nymburk líbí - hlavně kvůli tomu, že je blízko dálnice a jsme železniční uzel," prohlásil starosta Ladislav Kutík.
V září bylo ve středních Čechách bez práce 6,3 procenta lidí, zatímco republikový průměr je 8,8 procenta.
Areály zkrachovalých firem obsadily jiné
V Kladně mají dnes dvě velké zóny - novou nazvanou Jih, kde stojí například Lego nebo Celestica - a pak areál bývalé Poldi.
"Samozřejmě jsme rádi, že v regionu takové průmyslové zóny vznikají, protože po krachu Poldi Kladno a dolů oživily zdejší trh práce," říká Zdeněk Procházka z úřadu práce. V nedalekém Slaném zóna přináší kolem 500 míst.
"Určitě bych ale vyzdvihl průmyslovou zónu, která vznikla v bývalém areálu ČKD. Krach tohoto podniku pro nás znamenal totiž to, co Poldovka pro Kladno. V našem městě žije patnáct a půl tisíce obyvatel, z toho dva a půl tisíce lidí byly zaměstnanci právě ČKD," vysvětluje slánský starosta Ivo Rubík.
Benátky obsadí Španělé a Kofola
V Žebráku na Berounsku nyní rychlým tempem roste továrna japonské firmy Muramoto Industry, v níž se budou vyrábět lisované díly pro plazmové televize. Ve zdejší zóně u dálnice pracují dvě tisícovky lidí.
"Náš region nemá problém s nezaměstnaností. U nás i v sousedních Hořovicích je trvale méně než pět procent nezaměstnaných. Kdo chce práci skutečně najít, určitě ji najde," tvrdí Daniel Havlík.
Radnice v Benátkách nad Jizerou na Mladoboleslavsku nedávno podepsala smlouvu se španělskou společností Alukrom, která bude za městem vyrábět plastové a pryžové výrobky. "Nabídne přes stovku pracovních příležitostí," počítá starosta Jaroslav Král.
Až se zdejší zóna zaplní, bude tu práce pro 700 lidí. "O naše pozemky projevila zájem i společnost Kofola. Doufáme, že jednání dobře dopadnou a Kofola u nás začne stavět," věří Král.