Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

  18:12aktualizováno  18:12
Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Po roce příprav odstartoval ve středu provoz na první „E-Highway“ na světě. Severně od Stockholmu jezdí na dvoukilometrovém úseku dálnice E16 kamiony napojené na trolejové vedení. Podle německého deníku FAZ spotřebují elektrické trucky o poloviny méně energie než běžné spalovací motory. Především však produkují mnohem méně emisí.

Vozidla mohou jezdit na elektřinu rychlostí až 90 kilometrů v hodině. Ztratí-li kontakt s vedením, spustí se naftový motor. „Když jsem poprvé řídila elektrický kamion, necítila jsem velký rozdíl oproti běžnému řízení. Při elektrorežimu je ale v kabině absolutní klid, to je úžasné,“ popsala pocit z jízdy řidička kamionu Therése Perssonová, která si jízdu pod trolejemi vyzkoušela.

Hybridní vozidla vyvinutá ve spolupráci společností Siemens a Scania budou po úseku jezdit následující dva roky. Během této doby chtějí švédské úřady posoudit, zda se novinka osvědčila, a rozhodnout o jejím případném rozšíření. Další elektrická dálnice Siemensu by měla vzniknout příští rok v Kalifornii.

Autor:


Témata: kamion, Siemens


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.