Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

  18:12aktualizováno  18:12
Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Po roce příprav odstartoval ve středu provoz na první „E-Highway“ na světě. Severně od Stockholmu jezdí na dvoukilometrovém úseku dálnice E16 kamiony napojené na trolejové vedení. Podle německého deníku FAZ spotřebují elektrické trucky o poloviny méně energie než běžné spalovací motory. Především však produkují mnohem méně emisí.

Vozidla mohou jezdit na elektřinu rychlostí až 90 kilometrů v hodině. Ztratí-li kontakt s vedením, spustí se naftový motor. „Když jsem poprvé řídila elektrický kamion, necítila jsem velký rozdíl oproti běžnému řízení. Při elektrorežimu je ale v kabině absolutní klid, to je úžasné,“ popsala pocit z jízdy řidička kamionu Therése Perssonová, která si jízdu pod trolejemi vyzkoušela.

Hybridní vozidla vyvinutá ve spolupráci společností Siemens a Scania budou po úseku jezdit následující dva roky. Během této doby chtějí švédské úřady posoudit, zda se novinka osvědčila, a rozhodnout o jejím případném rozšíření. Další elektrická dálnice Siemensu by měla vzniknout příští rok v Kalifornii.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ruzyně hlásí rekordní čísla, přistaví další přepážky na odbavení

Letiště Václava Havla míří k historickému rekordu počtu odbavených cestujících. Za květen počty cestujících meziročně stouply o 21 %. Kvůli silné poptávce...  celý článek

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.