Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ve světě jsou to obyčejné značky, v Česku mají punc i cenu luxusu

  2:27
V Česku se značky, jako jsou Hugo Boss či Lacoste prodávají až o polovinu dráž než na Západě. Přesto je lidé kupují. Vidí v nich symbol luxusu, který však v západní Evropě považují zákazníci spíše za vyšší střední třídu.
I v Česku se postupně začínají měnit poměry a hlavně mladí lidé už nechtějí předražené zboží kupovat, říkají odborníci. Ilustrační foto.

I v Česku se postupně začínají měnit poměry a hlavně mladí lidé už nechtějí předražené zboží kupovat, říkají odborníci. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Sice už pominul čas, kdy většina českých zákazníků spojovala luxus s ryze sportovními značkami, jako je Nike či Adidas, přesto se jejich představy od zbytku světa stále odlišují. Podle průzkumu komunikační společnosti Mather, která oslovila na tři stovky marketingových ředitelů, Češi nyní nejvíce přeceňují značky Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Zara či Lacoste.

Podle toho se také zařizují obchodníci, kteří odér luxusu živí vyššími cenami. Například za klasické tričko s límečkem Tommy Hilfiger zaplatí Američané kolem 35 dolarů, tedy asi 730 korun. V Česku obdobné triko stojí přes patnáct set. Podobný rozdíl je i u oblečení Lacoste či Hugo Boss.

Důvod? Marketingoví odborníci za tím vidí kombinaci rozdílné propagace značky v Česku a ve světě a neznalosti českých zákazníků.

Stačí hezká výloha

"Většina Čechů třeba považuje Zaru za luxusní, ačkoliv všude na Západě je to obyčejná značka pro střední i nižší třídy. Zara ale udělala chytrý tah – vystavuje zboží ve výlohách tak, jak to dělají luxusní značky – jeden nebo dva kusy ve vkusně aranžované výloze. Pak se podobají Dioru nebo Pradě," popisuje Eda Kauba, kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG. "Samozřejmě v Česku, kde luxusem je Benetton či Levis, je hlavním důvodem neznalost," dodává Kauba.

Češi a luxusní značky

Značky považované v Česku za luxusní, ale ve světě řazené mezi běžné:
Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Lacoste, Zara, Replay

Světové luxusní značky na českém trhu nedoceněné nebo zcela neznámé:
Balenciaga, Guerlain, Christian Lacroix, Jimmy Choo, Givenchy

Pramen: Mather

Další marketingový odborník, Milan Rozlivka z reklamní agentury Bed, vidí problém také v přetrvávajících návycích tuzemských spotřebitelů.

"U nás jsou stále základní úrovní tržnice. Pokud je laťka nasazená tak nízko, pak cokoli kamenného, navíc se západním designem, je bráno jako luxus," vysvětluje Rozlivka. Podle něj si lidé s oblečením kupují především pocity, které se na značky vážou.

"U značek z průzkumu to je podobné – vysoká cena vytváří pocit exkluzivity a neznalost nových kolekcí a nemožnost konfrontace s podobnými výrobky umožňuje v Česku prodávat, co by na sebe člověk ve stejném postavení v Londýně vzít nemohl," dodává Rozlivka.

Podle některých lidí z branže už se však poměry i v Česku mění. Především mladá generace přichází s větším globálním přehledem a na předražené zboží v českých obchodech už tak lehce neskočí.

"Postupně se to s globalizací mění. Tyto značky bezhlavě preferují především starší ročníky, které se za značkou schovávají. Ale u mladých je to jinak," souhlasí Petr Hendrych, který v Česku vybudoval módní značku pietro filipi.

Z průzkumu firmy Mather také vyplývá, že Češi luxus nejčastěji očekávají u zboží, kterým se mohou pochlubit.

"Luxus se u nás stále omezuje na demonstraci společenského postavení. Za symbol luxusu označily tři čtvrtiny respondentů automobily, šperky, hodinky a módu.

Značky přinášející soukromý zážitek v podobě dovolené, restaurace či vybavení bytu označilo za symbol luxusu jen pár procent odpovídajících," uvedl Ondřej Obluk, ředitel skupiny Mather.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...