Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČD Cargo chce od správců kolejí platit výluky, jde o desítky milionů

  2:49aktualizováno  2:49
Mezi Správou železniční dopravní cesty a nákladním dopravcem ČD Cargo se kvůli neplánovaným výlukám na české železnici schyluje k dalšímu soudnímu sporu o stamiliony korun. Podle ČD Cargo zvyšují výluky náklady na přepravu zboží.

Ve vzduchu visí soudní spor o stamiliony mezi SŽDC a ČD Cargo | foto: ČD Cargo

Peníze za vzniklou škodu si ČD Cargo strhává z poplatků, jež má platit rovněž státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která má v Česku na starost provoz a údržbu drtivé většiny železničních tratí.

Nejde o malou částku, ve hře je už zhruba 150 milionů korun a suma každým dnem narůstá. Obě státní organizace se také delší dobu soudí o více než čtvrt miliardy za nezaplacenou elektřinu na pohon lokomotiv.

ČD Cargo tvrdí, že jde o peníze, které znamenají náklady navíc kvůli tomu, že SŽDC neplánovaně uzavře některé tratě a nákladní vlaky je pak musí objíždět mnohem delší trasou.

"Propočtem si vyčíslujeme škody, které nám neplánovanými výlukami vznikají. Jde hlavně o náklady za ujeté kilometry navíc," potvrdil předseda představenstva Gustav Slamečka. SŽDC však propočty rozporuje.

Firma chce peníze za tři roky dozadu

Takzvané vícenáklady za výluky si začalo ČD Cargo účtovat už v roce 2008 za šéfování Josefa Bazaly, který z firmy odešel nedobrovolně loni v červnu. Zavedený systém obhajuje. "Všechny vícenáklady, které vznikly, jsou doložitelné. SŽDC by za takové škody měla nést zodpovědnost," tvrdí Bazala.

Podle Tomáše Drvoty ze SŽDC je ČD Cargo jediným dopravcem, který po nich požaduje takové slevy. Potvrdil, že jde o spor, jenž se vleče už od roku 2008. Smlouva mezi oběma stranami prý počítá i se sankcemi v neprospěch SŽDC, například při prodloužení plánované výluky. Ne však s náklady za ujeté kilometry navíc.

"S touto snahou (účtování vícenákladů, pozn. red.) SŽDC zásadně nesouhlasí. Už jen z toho důvodu, že vícenáklady ČD Cargo uplatňuje i za období, kdy pod SŽDC ani výluková činnost nepatřila," tvrdí Drvota.

Na mysli tím má neplánované výluky, ke kterým obvykle dochází při nečekaném zhoršení stavu tratí. Nedávná nehoda u Vyškova a následná kontrola většiny tratí ukázala, že údržba byla na řadě míst značně zanedbaná. Kvůli tomu musí vlaky na řadě míst jezdit podstatně pomaleji, než je běžné.

ČD Cargo nechtělo drahou elektřinu od SŽDC

Mezi SŽDC a ČD Cargo běží současně i další soudní spor o 286 milionů korun za spotřebovanou elektřinu. ČD Cargo totiž odmítlo nakupovat ještě za dob šéfování Josefa Bazaly proud od SŽDC za její ceny a místo toho si vysoutěžily vlastního, levnějšího dodavatele.

Správce kolejí totiž ceny elektřiny nasmlouval ještě před krizí, ČD Cargo si naopak začalo proud nakupovat už během krize, a tedy levněji.

SŽDC se hájí tím, že v roce 2008 nikdo z analytiků nepředpovídal propad cen, a proto uzavřela v době rostoucích cen elektřiny na první pohled výhodnou smlouvu. SŽDC nakonec poslala ČD Cargo před soud, ale ten zatím ještě celý případ nezačal řešit.

Pokud by ČD Cargo prohrálo oba spory, byl by to pro firmu nemalý zásek do rozpočtu, v součtu by šlo o téměř půl miliardy korun. Letos je zatím firma za první pololetí zhruba padesát milionů v plusu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.