Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Vedení ČD Cargo čeká personální výměna, nespokojen je ministr i šéf drah

  • 15
Další velkou státní firmu čeká výměna vedení. Po více než roce má opustit post předsedy představenstva nákladního dopravce ČD Cargo Oldřich Mazánek. Plánovanou změnu v čele podniku potvrdily MF DNES tři vysoce postavené zdroje z Ministerstva dopravy a­ Českých drah.

Ministr dopravy Antonín Prachař nad Mazánkem ještě donedávna držel ochrannou ruku. Trpělivost mu však došla možná i kvůli kritice ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. „Prachařovi se nepovedlo dodat ani dobrý management do ČD Cargo,“ kritizoval na začátku října Babiš vedení firmy.

O konci Mazánka může rozhodnout představenstvo Českých drah (ČD), pod něž ČD Cargo spadá. Až na jedinou výjimku, odvolání Josefa Bazaly, však šéf ČD nikdy neodvolával předsedu představenstva ČD Cargo bez souhlasu ministra.

Prachař na otázky k vedení nákladního dopravce odpovídá vyhýbavě. Potvrdil však, že tento týden chce personální situaci řešit se šéfem ČD Danielem Kuruczem. Prý hlavně proto, že firmu opustil dobrovolně šéf obchodu Karel Adam. „Jakékoliv změny týkající se konkrétních osob neřeším předem, a už vůbec ne přes média,“ řekl Prachař. Mazánek je podle něj odborníkem s dlouhou praxí, který má na české železnici své místo. Zda je to v ČD Cargo, ministr neřekl.

Podle informací MF DNES má do vedení podniku přijít dlouholetý provozní manažer ČD Cargo v Brně Zdeněk Škvařil, manažer rakouského dopravce RCA Bohumil Rampula a obchodní šéf slovenského dopravce Express Slovakia Ivan Bednárik.

Nevýhodná zakázka se ztrátou 110 milionů ročně

Důvodů pro sesazení Mazánka však existuje více. MF DNES už informovala o plánu na sporný nákup logistického terminálu v Lovosicích, který dozorčí rada zastavila. Ještě větším problémem může být nedávno uzavřená zakázka na dopravu uhlí pro Severní energetickou a její elektrárnu ve Chvaleticích. Cena je totiž nezvykle nízká, ČD Cargo v soutěži šlo i pod cenu soukromníků s ­nižšími fixními náklady.

ČD Cargo sice vytrvale odmítá, že by zakázku získalo pod cenou, ale odborný renomovaný časopis Železniční magazín přišel minulý týden s výpočtem skutečné ceny, kterou musí ČD Cargo zaplatit. Každoroční ztrátu ze zakázky magazín odhadl na 110 milionů korun. Jde přitom o data z veřejně dostupných zdrojů, která podnik publikoval. O tom, že zakázka bude těžko zisková, svědčí i prohlášení firmy z­ loňského roku.

Vedení ČD Cargo se navíc podařilo za poslední rok zbavit se povinnosti většinu zakázek soutěžit podle zákona o veřejných zakázkách. A některé vzbudily pozornost, zejména trojice zakázek na revizní opravy nákladních vozů. Zatímco dříve revize jednoho vozu stála 300 tisíc korun, centrální nákup drah srazil cenu na 177 tisíc. Proti výsledku se některé firmy odvolaly a tím tendr zablokovaly.

Vedení ČD Cargo poté přišlo s vlastní soutěží, kde cena dosáhla 220 tisíc korun. Dozorčí rada ji schválila. „Neúspěšní uchazeči se svými námitkami takto domáhají získání zakázek ve svůj prospěch, s čímž nemůžeme souhlasit. Šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže probíhá a­ dále se k ­tomuto tématu nemůžeme vyjadřovat,“ uvedla firma na dotaz MF DNES.

Nespokojen je i šéf drah

Oldřich Mazánek přišel do ČD Cargo loni v­ září za dob úřadování ministra Zdeňka Žáka a­ firma pod jeho vedením na první pohled zlepšila hospodaření. Za první půlrok vykázala více než půlmiliardový zisk. Z­ velké části však jde o ­účetní operace a vliv kurzu koruny.

Šéf drah Daniel Kurucz potvrdil MF DNES, že s některými rozhodnutími současného vedení má problém. „Opakovaně jsem odmítl kroky vedoucí k nákupu haly v Lovosicích a doporučil jsem forenzní audit. Problém mám i s navýšením cen za revize nákladních vozů,“ řekl Kurucz. Zda bude navrhovat Mazánkovo odvolání, neuvedl.