Turbovrtulové letadlo ATR 72.

Turbovrtulové letadlo ATR 72. | foto: ČSA

Vedení Českého aeroholdingu chce prodat soukromníkům zbytek ČSA

  • 38
Stopa českého státu v ČSA může nedlouho po prodeji třetinového balíku akcií národního dopravce úplně zmizet. Český aeroholding, který je mateřským podnikem Českých aerolinií, má v úmyslu prodat i zbylý 19procentní podíl akcií. Po letech od svých privatizačních plánů by tak stát prodal ČSA po kouskách.

„Stát by neměl vlastnit společnosti, které se pohybují v silné konkurenci. Navrhneme ministerstvu financí odprodej 19 procent ČSA,“ představil svůj návrh šéf Českého aeroholdingu Václav Řehoř. Zatím jde o plán, se kterým by musela souhlasit vláda i současný největší akcionář Korean Air.

Český aeroholding by si přál, aby bezmála pětinový podíl koupil soukromý dopravce Travel Service, který nedávno od ČSA (zprostředkovaně přes Korean Air) získal 34 procent v Českých aeroliniích.

Spolumajitel Travel Service Jiří Šimáně zatím neví, zda by o minoritní balík akcií měli zájem. „Seznamujeme se aktuálně se skutečným stavem firmy. Chápu, že se toho podílu chce aeroholding vzdát, ale žádná jednání na toto téma ještě nevedeme,“ řekl Šimáně. Pokud by Travel Service získal zbytek akcií, ve firmě by měl už majoritní podíl. Korean Air má nyní podíl 44 procent.

Není však jisté, že by na záměr vláda kývla. „Nemluvil jsem o tom s koaličními partnery. Státní podíl se zatím neprodává, uvidíme, jak budou ČSA hospodařit po vstupu Travel Service a jaká byla hodnota našeho podílu, resp. jaké jako akcionář budeme mít možnosti společnost ovlivňovat,“ reagoval ministr financí Babiš.

Řehoř nicméně připouští, že prioritou je prodej komukoliv, komu půjde seriózně o obchod. „Můžeme podíl prodat i někomu jinému, kdo bude společnost dále rozvíjet,“ řekl.

Český aeroholding, do kterého spadá ještě Letiště Praha a společnosti zaměřené například na handling či údržbu letadel, měl loni podle předběžných neauditovaných výsledků výnosy 15 miliard korun, zisk před zdaněním 443 milionů korun a zisk před zdaněním, úroky a odpisy EBITDA tři miliardy korun. Výsledky jsou očištěné o dceřinou společnost B.Aircaft.

, ,