Česko dobývají kvízy u piva. Vábí k nám nové zákazníky, radují se hospody

  4:30
Některé české hospody našly cestu, jak přilákat další zákazníky. Hlavním tahákem není levné pivo, ale vědomostní kvízy. Díky nim se podniky plní i ve všední dny. Své znalosti u půllitru piva prověřují týden co týden tisíce Čechů.
Účastníci kvízu v hospodě U Magora v Olomouci (11.5.2016).

Účastníci kvízu v hospodě U Magora v Olomouci (11.5.2016). | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Když před časem Tomáš Hloušek žil jako student v Londýně, překvapilo ho, jak časté jsou v tamějších hospodách různé vědomostní soutěže a kolik na ně chodí lidí. Po návratu se rozhodl něco podobného rozjet i u nás.

Dnes jím spoluvlastněná firma Hospodský kvíz organizuje soutěže v sedmdesáti restauracích, hospodách a barech po celé republice. Každý týden se jich účastní kolem tří tisíc lidí.

Na trhu je největší a netají se dalšími plány na rozšiřování. „Dostali jsme se do fáze, kdy nás to už uživí. Zpočátku jsme rostli dost živelně, firmu jsme založili, aby to dostalo větší řád,“ říká Daniel Langer, který je ve firmě společníkem a na starosti má především získávání nových hospod.

Vždycky když přijde do nové restaurace, přemýšlí, zda by v ní šel hrát kvíz. „Podmínkou je, aby to mělo dostatečně velké prostory tak pro 50 lidí a vlastní dataprojektor nebo televizi,“ vysvětluje.

Byznys model je totiž jednoduchý: najít hospodu s dostatečnou kapacitou a ochotným majitelem, kde se lidé jednou za týden sejdou a zahrají si. Hospodský kvíz dodá sadu 56 otázek a moderátora, který večerem provází. Každý hráč zaplatí 40 až 50 korun, část z nich jde moderátorovi a zbytek pořadatelům.

Hospodští si přítomnost kvízu pochvalují, i když někteří údajně zkoušejí od pořadatelů získat peníze za pronájem. Většina si ale uvědomí potenciál pro zvýšení návštěvnosti.

„Hrají u nás od září a jsme s nimi maximálně spokojeni. Na jeden den se zaplní téměř všechny prostory, navíc nám to přivedlo lidi, kteří od té doby chodí i jindy,“ říká Zuzana Šilhánová ze Sportbaru 66 ve Šternberku na Olomoucku.

Zájem o kvíz prý ve Šternberku rostl postupně: zpočátku bylo soutěžících asi dvacet, nyní na otázky odpovídá okolo padesáti lidí.

Pro hospody má kvíz ještě jednu výhodu: soutěže se zpravidla konají ve všední dny, kdy návštěvnost bývá slabší. Díky kvízu se tak tržby srovnaly s těmi víkendovými.

„Víme i o hospodách, které měly třeba v úterý zavřeno a kvůli nám otevřely,“ říká Langer. V době, kdy se hospody potýkají s úbytkem návštěvníků, je právě kvíz jednou z možností, jak nové lidi přilákat.

Studenti i padesátníci

Šternberk je v rozšiřující se síti hospod, kde se kvíz hraje, částečně unikátní složením návštěvníků. Zatímco ve většině převažují studenti a lidé pod třicet let, ve Šternberku běžně hrají i padesátníci a starší. „Na studentech se kvíz rozjížděl, ale postupně se nabalují další generace lidí,“ tvrdí Langer.

Soutěž se skládá z pěti kol po jedenácti otázkách a jedné bonusové závěrečné. Po každém kole je krátká přestávka na doplnění občerstvení. Nesmí se používat mobily ani jiné nápovědy. Otázky jsou rozložené podle určitých témat, poslední částí jsou hlavolamy či hry se slovy.

„Snažíme se, aby to bylo pestré. Na otázkách proto dělá kolem sedmi lidí,“ říká Hloušek. Přes léto chce systém zdokonalit a vytvořit databázi otázek, aby na každém kvízu v daný týden byly otázky jiné. Kvízy začali úspěšně nabízet i firmám pro jejich teambuldingové akce.

Týmy mezi sebou soupeří nejen v hospodě, ale i v městských ligách završených městským finále. Pravidelní návštěvníci kvízu berou otázky nejen jako zábavu, ale i jako možnost vidět se se svými přáteli. „Návštěva kvízu mi umožňuje se vidět se známými pravidelně každý týden, protože za normálních okolností je často komplikované se domluvit na vhodném termínu,“ říká účastnice kvízu v Hospodě U Magora v Olomouci Eva Ženčáková.

Kvízům se daří hlavně na Moravě: s prvními soutěžemi tam začínala firma PubQuiz. Langer vidí potenciál na další růst, odhaduje, že v Česku by se mohl hrát kvíz až ve dvou tisících hospodách. Ve Velké Británii se pravidelně soutěží ve více než 20 tisících podnicích.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...