Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Vedoucí prodeje Škody: Šrotovné je droga

  • 6
Reinhard Fleger je služebně nejmladším členem představenstva Škody Auto. Jako nejvyšší prodejce automobilky musí řešit, jak se vyrovnat s poklesy trhů po skončení šrotovného především v Německu.

Jak odhadujete letošní prodeje? Budete na konci roku spokojení?
Máme pokles dodávek oproti roku 2008 zhruba o sedm až osm procent, přičemž celosvětově se trh propadl asi o 14 procent. To je důkazem úspěšnosti naší značky. V červenci, srpnu a září je počet dodávek škodovek nad úrovní loňska. Budeme ke konci roku spokojeni, cíl máme dosáhnout úrovně loňského roku. V nejhorším případě budeme v porovnání s loňskem o pět procent níž.

Letos vám pomůže šrotovné, co však přijde v dalších letech?
Myslím si, že šrotovné v Evropě je něco jako droga, kterou teď náhle vysadíte. A z toho pohledu je velice těžké odhadnout, jak se budou světové trhy vyvíjet v roce 2010. Bude stoupat poptávka, ale skončí podpůrné programy, což poptávku na druhé straně stlačuje. Někteří zákazníci totiž díky šrotovnému svou koupi uspíšili. Rok 2010 je tedy pro nás velkou nejistotou.

Reinhard Fleger

Člen představenstva Škody Auto zodpovědný za prodej a marketing. Od začátku své kariéry pracuje pro Volkswagen.

Prošel různými posty, do Česka přišel z místa finančního ředitele Volkswagen de Mexico, od roku 2007 byl v téže společnosti zodpovědný také za odbyt.

Jaký je tedy plán?
Pracuje se s určitými scénáři. Například v Německu se letos trh dostal na 3,8 milionu aut a klidně se může stát, že to o milion spadne, může se stát, že se dostane maximálně na tři miliony. To jsou scénáře, které pro každý jednotlivý trh zohledníme.

Který model konec šrotovného postihne nejvíce?
Začnu z druhé strany. Vydělala na něm zejména fabia. Byl doslova hon na malá auta a tam je fabia mimořádně schopná. Poprvé se očekává, že fabia předběhne v objemu octavii. Na druhé straně v důsledku zhroucení trhu ve východní Evropě se nedostává Octavia Tour na plánovaná čísla.

Víte, kolik zákazníků jste přetáhli v rámci šrotovného?
To se těžko odhaduje. V Německu jsme měli v roce 2008 podíl asi 3,9 procenta, teď máme pět procent.

Jaký model by byl vhodný z modelů Škody pro české šrotovné?
Nevíme, zda šrotovné bude a jaké budou podmínky. Ze zkušenosti jsou to vozy, které mají nízkou cenu. Což je Fabia a Octavia Tour.

Byli byste ochotni se na šrotovném nějak podílet?
Myslím, že máme dobré programy už teď. Jsme však schopni reagovat.