Drogerie TETA na pražském Smíchově. Ilustrační snímek

Drogerie TETA na pražském Smíchově. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Tichá vzpoura v drogeriích TETA. Prodavačky si stěžují na nátlak a končí

  • 830
Z některých pražských drogerií TETA hromadně odcházejí prodavačky a vedoucí. Stěžují si, že na ně manažeři tlačí, aby podepisovaly směnky za manka vzniklá krádežemi zboží, jako jsou parfémy či zubní pasty. Na některých prodejnách tyto dluhy činí i více než sto tisíc korun. Firma nátlak odmítá.

"Na pražských pobočkách podávají výpovědi desítky lidí, na které firma vyvíjí nátlak, aby podepsaly směnky a přijaly odpovědnost za dluhy vzniklé krádežemi, za které nemohou," řekla iDNES.cz Martina, vedoucí jedné z pražských poboček (pozn. redakce: jména jsou záměrně změněna kvůli zachování anonymity).

Může se hodit

Najděte si lepší práci. Vyberte si z nabídky volných pracovních pozic na jobDNES.cz

"Bylo nám výslovně vyhrožováno ze strany oblastních manažerů, že pokud směnku nepodepíšeme, máme okamžitou výpověď s paragrafem a bude nám děláno ze života peklo v tom smyslu, že nám budou dávat vytýkací dopisy za nic, abychom přišli o práci, že nám budou jezdit neustále na kontroly a brát nám osobní ohodnocení," dodala Martina.

Stěžují si i v dalších pražských drogeriích TETA, které na sobě do loňska nesly logo Schlecker. "To, co se děje, hraničí se šikanou," nebere si servítky Lenka, vedoucí jedné z poboček na Praze 8, která raději sama podala výpověď. "Už to nešlo snést," uvedla. Tvrdí, že jí vyhrožovali soudem, pokud nepodepíše směnku za manko v řádu mnoha desítek tisíc. Situace se podle ní zhoršila, když po poradě s právníkem odmítla směnku podepsat.

"Týden po inventuře mně oblastní manažerka volala, že pan ředitel udělal vstřícný krok a sníží mi dluh ze šedesáti na čtyřicet tisíc, když budu ochotná to podepsat," vypráví. Odmítla i napodruhé. Po jejím vzdoru prý přicházely výhrůžky soudem, různé výtky a urážky. "Oblastní manažerka mě sprdla, že jsem si dala přestávku na jídlo," vylíčila. Teď jsou všichni na prodejně už třetí měsíc bez prémií kvůli tomu, že si zákazníci na jejich prodejnu stěžovali.

O nátlaku na pobočkách lžou, tvrdí TETA

Společnost p.k.Solvent, majitel stovek drogerií TETA v Česku, popsaný nátlak na zaměstnance popírá. Způsob zajištění pohledávek zjištěných při inventurách prý odpovídá dohodám o hmotné odpovědnosti personálu.

"I kdyby byla pravda, co tvrdí odpovědní vedoucí, jako že není, odpovědnosti za škodu je ani výpověď z jedné či druhé strany nezbaví," tvrdí Michal Donath, mediální zástupce firmy, která je tuzemským lídrem drogistického trhu. Dodal, že pohledávky požadované po zaměstnancích až trojnásobně překračují povolené ztratné.

Dohody o hmotné odpovědnosti opravdu zaměstnanci podepsali. Podle nich odpovídají za schodky na zásobách zboží v regálech a ve skladu. Zaměstnanci za ně odpovídají, pokud neprokážou, že zčásti nebo úplně vznikly bez jejich zavinění. Ti, kteří se bouří, ale namítají, že z 95 procent jde o krádeže, u kterých není možné zajistit důkazy. "Za Schleckera navíc fungovala na prodejnách ochranka a tu nám TETA vzala," tvrdí Martina.

Z regálů 350 drogerií, které TETA přímo provozuje, se ročně ukradne zboží za zhruba 14 milionů korun. V taškách zlodějů mizí hlavně zubní pasty, parfémy, barvy na vlasy, žiletky, deodoranty a kondomy. "Kolikrát jsem přišla na krám a zjistila jsem, že půl metru zubních past je pryč," popsala každodenní boj Marcela, která řídí drogerii v centru Prahy. V nejednom případě se však ukázalo, že kradly i prodavačky. Jedna z nich si například naplnila tašku barvami na vlasy.

Firma toleruje ztratné ve výši 0,5 procenta z hodnoty zboží mezi inventurami a zbylý dluh se rozpočítává mezi prodavačky a vedoucí, které nesou největší břemeno. Na některých pražských prodejnách, kde jsou zaměstnanci v tiché vzpouře, se manko blíží i k 200 tisícům korun, které si zloději ve zboží odnesli za půl roku.

Prodavačky: Zlodějů je moc, nás málo

Manka představují pro obsluhu drogerií velkou finanční zátěž, na kterou nebyli ve Schleckeru zvyklí. Vedoucí prodejen se mzdou kolem 13 tisíc hrubého a několikatisícovými prémiemi, které se jim mají snížit o hodnotu rozkradeného zboží, si stěžují, že krádeže není možné uhlídat. "Máte tam desetkrát denně organizované zloděje, různé feťáky. Je to neuhlídatelné," tvrdí vedoucí Martina.

Jinde si zaměstnanci stěžují, že je málo personálu. Firma s tím nesouhlasí. "Po převzetí prodejen Schlecker byly posíleny počty zaměstnanců na jednotlivých prodejnách o 215 prodavaček. To je v průměru 1,5 na prodejnu," uvedl Michal Donath. Odmítá také tvrzení některých prodavaček, podle nichž firmě nestačí, aby obsluha předala záznam krádeže zachycený na kameře policii, ale chce, aby prodavačky aktivně zlodějům bránily. "Takové nařízení neexistuje," říká.

Právník Václav Kůs, na něhož se obrátilo několik vedoucích pražských drogerií TETA, byl osobně u inventury, kde podle něj firma zjevně porušila zákon. Inventuru nařídil zaměstnavatel o víkendu v noci nad rámec čtyřicetihodinové pracovní doby. To by ještě nevadilo. "V daném případě však byli zaměstnanci na pracovišti i okolo 24 hodin nonstop," tvrdí a vysvětluje, že podle zákona nesmí takto nařízená práce bez dohody se zaměstnancem trvat déle než osm hodin a u zaměstnance se zkrácenou pracovní dobou nesmí být nařízena vůbec.

Zároveň podle něj zaměstnavatel nereflektoval zákonnou povinnost provést inventarizaci na žádost společně odpovědných zaměstnanců při změně v jejich kolektivu, což bylo jedním z důvodů, proč tito zaměstnanci odstoupili od dohody o odpovědnosti.

"O platnosti takového právního názoru bude muset rozhodnout nezávislý soud. p.k.Solvent si stojí za tím, že k žádnému porušení nedošlo," reagoval Donath. Postup firmy je podle něj v souladu se zákoníkem práce, vnitrofiremními předpisy, pracovním řádem a uzavřenými dohodami o hmotné odpovědnosti.