Vedro dusí lidi, byznys kvete

  • 27
V Česku hoří lesy, několik obcí je bez pitné vody, usychají parky v lázeňských městech a horkem už omdlévají nejen lidé, ale i draví ptáci. Jen byznysu letošní tropické klima nevadí. Obchodníkům ve velkých nákupních centrech rostou tržby. Lidé se k nim totiž chodí ochladit.

V klimatizovaných halách je mnohem příjemněji než v rozpálených bytech. Vedení nákupního centra Europark v pražské Hostivaři připouští, že dobrá klimatizace je jednou z nejdůležitějších věcí, které přispívají k oblibě mamutích obchodních středisek.

Nadšeni jsou obchodníci, kteří prodávají ledničky, větráky a přenosné přístroje na ochlazování vzduchu. Někteří už dokonce vyprodali všechno zboží, které měli na skladě. S nimi se radují i elektrárenské závody. ČEZ prodává o 200 megawattů denně více než loni - to je výkon dvou menších elektráren.

Také výrobci nápojů pracují naplno. Sládci vaří o pětinu více piva než obvykle, prodej minerálek stoupl o desetinu. Dokonce imezi zemědělci, zdecimovanými nebývalým suchem, se najdou takoví, kterým letošní počasí vyhovuje - vinaři doufají, že po horkém létě budou krásně zralé hrozny.

Češi se chladí v obchodních centrech
Letošní vedra způsobují starosti zemědělcům, železničářům se z něho kroutí koleje a lodě kvůli nízkému stavu vody nemohou plout. Přibývá však těch, kteří třicetistupňová horka proměňují ve vyšší zisky.

Patří mezi ně prodejci klimatizací a ventilátorů, více vydělává i ČEZ, protože větší používání klimatizace vyžaduje více elektřiny. Také zahradní restaurace, pivovary i výrobci minerálních vod jedou na plné obrátky.

Vydělávají i velká obchodní centra, protože jejich klimatizace začala lákat i ty, kteří nutně nechtějí nakupovat. "Někteří nájemci nám potvrdili, že sem k nim o víkendu přišlo více lidí než v centru," říká Jana Mouchová z nákupního centra Metropole Zličín.

"A myslíme si, že sem chodí i kvůli chladu. Ve svých bytech totiž horkem trpí daleko víc."  "Druhou nejdůležitější věcí, která přispívá k oblibě nákupního centra, je podle průzkumů klimatizace," souhlasí Libor Pospíšil z hostivařského Europarku.

Zvýšený prodej a hlavně provoz klimatizací a ventilátorů dělá radost i dominantnímu výrobci elektřiny ČEZ. "Prodáváme jako diví. Průměrná denní spotřeba je teď v Česku o 200 megawattů větší než loni stejnou dobou. To je navíc výroba dvou malých elektráren nebo jednoho velkého uhelného bloku," říká mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Zvýšené příjmy těší i provozovatele mobilních telefonů. "Zvýšil se prodej pomocí mobilu v automatech na coca-colu a lidé více vyhledávají koupaliště a restaurace," říká Martina Kemrová z T-Mobilu.

Vysoké teploty však mohou snižovat výkon baterií a displeje mohou zčernat. "Obzvláště se nedoporučuje nechávat mobil za sklem v autě," říká Diana Dobálová z Eurotelu.

Největší radost z vedra mají prodejci elektra. "Stoupl prodej ventilátorů, ledniček, a dokonce i pohyblivých klimatizací. Někteří lidé přicházejí se slovy: To jsme rádi, že to tu ještě máte, jinde už je vyprodáno," říká Jiří Řízek šéf českého Electroworldu.

I výrobci minerálek a piva prožívají zlaté časy. "Velký zájem je o hoegaarden, belgické pšeničné pivo, které osvěží lépe než klasický český ležák," říká Simona Krautová ze Staropramenu. Pivovary prodávají o pětinu a producenti minerálních vod o desetinu více svých výrobků.

Ne pro všechny však vyšší teploty představují vyšší zisky. Zemědělci už několik týdnů lamentují nad nižší úrodou. Jen vinaři očekávají, že horké léto by mohlo zlepšit chuť letošního vína.

Největší vrásky dělá vedro rejdařům. Československá plavba labská odhaduje každodenní ztrátu způsobenou suchem na půl milionu korun. Rejdaři uvažují i o propouštění lidí.

Také České dráhy doplácejí. Denně mají dva až tři případy vedrem zkroucených kolejí, které způsobuje deseti- až patnáctiminutová zpoždění. Škody rostou i kvůli požárům. Jen na severovýchodě Čech letos škody již přesáhly milion korun, zatímco loni to bylo za celý rok jen 150 tisíc korun.