Minulý týden dělaly akce na máslo hned tři obchodní řetězce s cenou od 27,90 do 29,90 koruny za klasických 250 gramů. K mání byly za tyto ceny v Tesku, marketech Albert i Penny a žádné rvačky už se nekonají. Stejnou cenu měl i Globus.
„V prosinci bylo máslo v akci 17krát s nejnižší cenou 34,90 koruny, za tři lednové týdny zatím 18krát s nejnižší cenou 29,90 koruny,“ potvrzuje produktová manažerka Akčníceny.cz Zuzana Štěpánková, jejichž web pokrývá téměř všechny obchodní řetězce.
Máslo se vrátilo do července
V akci bylo v lednu zatím třikrát i Jihočeské máslo od Madety za nejnižší cenu 39,90 koruny. To už si zase zvýšilo svůj cenový odskok od ostatních značek, který během krize ztratilo, a v některých obchodech stojí i dnes k 60 korunám.
Máslo v akciZajímá vás, kde právě dnes koupíte nejlevnější máslo? Na AkcniCeny.cz najdete informace, kde je momentálně máslo v akci. |
Mimo akci se ceny másel obvykle pohybují mezi 40 a 50 korunami na kostičku. Máslo se tak z pohledu průměrných cen vrátilo někde do loňského července, kdy začalo zdražovat. Z odpovědí lidí z mlékárenského byznysu se zdá, že o moc níže už se nikdo s cenou nepožene.
Máslo je komodita, kdy zákazník rozlišuje maximálně, zda je české, či z dovozu a více se vymyká jen to z Madety. Dříve si mlékárny vždy stěžovaly, že na másle prodělávají, takže nyní se zřejmě pokusí udržet jeho ceny výše než před krizí.
Do ruky jim navíc hraje vývoj výkupních cen mléka, které sice pomalu, ale nepřetržitě rostou od srpna roku 2016. Za tu dobu se zvýšily z 6,20 zhruba na 9,30 koruny za litr v prosinci loňského roku. Rekord stále drží cena z ledna roku 2008 na úrovni 10,10 koruny. „Všichni výrobci tak spíše vyčkávají, co nyní bude,“ popisuje jeden z výrobců mléčných produktů.
Oproti situaci na podzim se vrátil více do normálu i výběr másla na pultech obchodů. „Nabídka se zlepšila, ale stále nemáme na regálech původní šíři,“ popisuje Kamila Kubešová, produktová manažerka Makra.
Pokud jde o jednotlivé mléčné výrobky, tak s výjimkou másla se mírně zvýšila i cena mléka, jogurtů či pomazánkového másla závislého na smetaně. Naopak se ale vyvíjely například ceny eidamu, což je podobná komodita jako máslo. Tam ceny stlačuje zejména dovoz.
„Ceny poklesly z důvodu přebytku u výrobců na evropských trzích, kteří se snažili odprodat maximum před koncem roku,“ vysvětluje Kamila Kubešová za Makro.
Zdražení vajec je na obzoru
U vajec už situace nevypadá tak optimisticky jako u másla, a to hlavně z důvodů blížících se Velikonoc, které jsou letos hned zkraje dubna. Jejich ceny, na rozdíl od másla, rostly ještě i v prosinci, kdy se v průměru dostaly na pět korun za kus. V lednu následoval mírný pokles na 4,70 koruny. Ceny podle obchodníků i výrobců ještě dále klesají.
„Cena vajíček nyní klesá pozvolna, avšak v lednu zatím neočekáváme cenu čtyř korun za vajíčko v běžném prodeji,“ uvádí mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Lídrem při snižování běžných cen, nikoli akčních, byl stejně jako u másla německý řetězec Lidl.
„Ceny vajec jsme díky novým dohodám s dodavateli snížili v uplynulém týdnu, a to u standardních vajec o korunu a u vajec z podestýlky o 0,80 Kč,“ uvádí mluvčí řetězce Zuzana Holá. Ceny nejprodávanější velikosti M v balení deseti kusů jsou tak v Lidlu 39,90 Kč.
Podle Kubešové z Makra však lze čekat, že producenti cenu opět výrazně navýší na měsíc březen, kdy využijí situace, že vejce před Velikonocemi potřebuje každý.
„Na druhou stranu je již nyní na evropském trhu dostatek vajíček, jelikož čeští i zahraniční farmáři nasadili nosnice a zvýšili produkci. Proto je z dlouhodobého pohledu možné očekávat pokles cen,“ dává naději do budoucna mluvčí obchodů Albert Jiří Mareček. Loni vajíčka podražila v důsledku fipronilové aféry, kvůli níž museli evropští drůbežáři vybít velké množství chovů. Začal být nedostatek vajíček a ceny šly nahoru. České, ačkoli zde k žádnému vybíjení nedošlo, se s tím svezly.
„Velký meziroční nárůst ceny vajec byl důsledkem jednak situace na trhu s vejci v celé EU, ale je třeba také zmínit, že v roce 2016 byla průměrná roční cena o 15 procent nižší, než je desetiletý průměr, a proto působil meziroční růst cen vajec tak dramaticky, neboť vycházel z velmi nízké ceny v roce 2016,“ připomíná Josef Luka, předseda představenstva společnosti ProAgro Nymburk, jednoho z velkých producentů vajíček schopných zásobovat obchodní řetězce.
Před Vánocemi, konkrétně v říjnu, narostl také dovoz vajec, o 60 procent v porovnání se zářím. To bývá obvyklé vzhledem k nadcházejícím svátkům, kdy se zvyšuje poptávka. Podle obchodníků za tím ale byly i jiné důvody.
„V době předvánočního nedostatku vajec a vzhledem k neadekvátní nabídce ze strany některých českých dodavatelů jsme samozřejmě museli na situaci reagovat a odebírat vejce od zahraničních dodavatelů,“ uvádí Zuzana Holá za Lidl. Zástupce dalšího řetězce potvrzuje, že čeští producenti se snažili tlačit cenu vajec ještě více, zatímco s evropskými dodavateli se šlo snáze dohodnout na dodávkách za stabilnější ceny.
Z průměrných dat Českého statistického úřadu vyplývá, že zatímco výrobci zdražili vajíčka za loňský rok (počítáno od ledna do prosince) o 56 procent na prosincové tři koruny, obchodníci o 47 procent na pět korun za kus. Nyní naopak výrobci tvrdí, že řetězce jdou s cenou dolů pomaleji než oni. Tvrdá data však zatím nejsou.