Nejvíce se dařilo podle dosud známých dat z účetních výkazů Tesku a Kauflandu.
Tesco nicméně o část zisku přišlo kvůli dlouholetým sporům o pozemky.
Poprvé dal nahlédnout do svých finančních vnitřností i diskont Lidl, který po nástupu na český trh před třemi lety stlačil dolů ceny potravin a přiměl reagovat i konkurenty.
Německý obchodní řetězec prodává zboží z palet a útočí jednoznačně na zákazníka slyšícího na cenu. Zatím na tom ale nevydělává. Loni měl ztrátu ve výši jedné miliardy korun.
V minusu, i když menším, skončily také hypermarkety Interspar a Globus. Téměř pro všechny řetězce platí, že o tom, jak se jim daří či nedaří a proč, neradi mluví. „Výsledky nekomentujeme,“ říká mluvčí Teska Jana Matoušková. Lidl s novináři nemluví vůbec.
Vliv na ztráty mají investice
Z účetních výkazů je patrné, že velký vliv mají investice. Většina řetězců na českém trhu staví stále další obchody, jejichž výstavba v případě velkých hypermarketů přijde na stovky milionů. Postavit diskontní prodejnu vyjde řádově levněji, na desítky milionů. Například Lidl za poslední rok rozšířil počet svých obchodů zhruba o čtyřicet a dnes jich má téměř sto.
Letáky KauflandNakupujete rádi v prodejnách Kaufland? Všechny aktuální letáky Kaufland a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Expanze však nemůže užírat zisky příliš dlouho. Každá firma má plán, jak se rychle dostat do plusu. Na trhu, jako je ten český, na který se všechny velké zahraniční řetězce sesypaly v posledních deseti letech, jde podle expertů nyní hlavně o budování pozic.
„Všichni věří, že středoevropský trh včetně českého do budoucna podstatně poroste díky tomu, jak stoupá kupní síla,“ říká Tomáš Krásný ze středoevropské centrály společnosti Gfk. A protože dobrých míst pro prodejny není neomezené množství, firmy si dnes jejich obsazováním kupují podíly na budoucím „zámožnějším“ trhu, říká Krásný.
Slabší hráči v boji o zákazníka nevydrží
Se sílící konkurencí a tvrdším bojem o zákazníka se podle expertů schyluje i k tomu, že slabší hráči odpadnou. Záleží přitom hlavně na strategii mateřské společnosti, na jaké trhy napne své síly. Možnost opustit český trh, kde je Carrefour ztrátový, naznačil například letos pařížský šéf celé společnosti. Dlouhodobě ztrátové jsou v tuzemsku i obchody Julius Meinl či Interspar.
Konkurence přitom dále poroste. Diskontní prodejny jako Lidl či Penny Market dál expandují a navíc se spekuluje i o možném příchodu dalšího tvrdého hráče, německého diskontu Aldi.
V náletu na česká města pokračuje i Tesco, plánující letos osm nových obchodů. S cílem čelit epidemii levných diskontů se všechny firmy s výjimkou Globusu rozhodly rozšířit řady výrobků prodávaných pod vlastní značkou. Jejich hlavním prodejním tahákem je nižší cena. Často nejsou kvalitní jako jejich známější varianty, jejich smyslem je ale zamezit úniku zákazníků do levnějších diskontů.