Krušovický pivovar, který patří od roku 2008 pod křídla nadnárodního řetězce Heineken, má ideální podmínky pro zvyšování výroby piva. Leží uprostřed chmelařské oblasti, okolní zástavba nebrání dalšímu růstu, disponuje moderními technologiemi a nemá problémy se dostat na pulty obchodních řetězců.
Přesto jeho prodeje v Česku rok od roku klesaly, až spadly na polovinu toho, co vyrobil před deseti lety. Krušovice, kdysi vyhlášený mok, totiž přestaly pivařům chutnat.
Podobný příběh, byť v menším vydání, zažívají i další značky. V Krušovicích však sáhli mezi velkými výrobci k zatím nevídanému kroku: přiznali, že pivo vyráběné celé desetiletí, nechutnalo tak dobře jako dřív a snaží se napravit jeho reputaci. K vaření přizvali bývalého sládka Václava Klouba, navýšili podíl kvalitních surovin a slibují, že desítka bude chutnat tak, jako před lety.
"Chceme rehabilitovat pověst Krušovic," přiznává otec projektu Jiří Imrýšek. Pivaři podle něj vzpomínali na "staré dobré "Krušovice a chtěli pivo, které má pitelnost a plnost. Změna má navýšit prodeje krušovické desítky až na dvojnásobek.
Jak vážná musela situace v Krušovicích být, dokazuje i fakt, že Heineken, který je jako vlastník známý svou snahou o maximální efektivitu výroby, zadal svým lidem v Krušovicích úkol uvařit co nejlepší možné pivo bez ohledu na náklady.
Napravit pověst trvá dlouho
Podle Petra Božoně ze společnosti K Brewery Group, která vlastní sedm menších pivovarů, však získání ztracené pověsti není nijak snadný proces. Jeho firma takto "oživovala" jihlavského Ježka, jehož předchozí majitel se soustředil zejména na výrobu levných piv pro obchodní řetězce či na export.
"Důvěra se obnovuje hodně pomalu a určitě to jde u velkých pivovarů pomaleji než u těch menších," upozorňuje marketingový manažer Božoň.
U Ježka K Brewery také měnila recepturu, stejně jako složení surovin. Resuscitace se podařila a jeho prodeje rostou o desítky procent ročně. "Ovšem Ježek je regionální pivo, které nemuselo budovat nějakou image po celé zemi, ale pomáhal mu lokální patriotismus spotřebitelů," přiznává Božoň.
S tím souhlasí i výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý: "Malým pivovarům pomáhá příslušnost k určitému regionu. Velcí, kteří dodávají všude, musí mít nějakou "pohádku", aby konzumenta přesvědčili."
Tou "pohádkou" může být právě návrat ke skutečnému desetistupňovému pivu. Byť je pojem desítka mezi lidmi rozšířený, ve skutečnosti ji vaří málokdo a zmizela i z etiket. Světlé výčepní pivo, které lidé desítkou nazývají, zpravidla znamená pivo se stupňovitostí 9 a něco. Důvod je jednoduchý – spotřební daň se zvyšuje s každým dosaženým celým stupněm. A tak zatímco z piva o stupňovitosti 9,9 se platí daň jako z devítky, desetinka navíc už zvyšuje u půllitru náklady pivovaru o 16 haléřů.
Stará desítka zmizela, nahrazuje ji jedenáctka
Řada pivovarů jde ještě jinou cestou. Výčepní devítku ve svém portfoliu ponechají, pivařům však nabídnou nové pivo - jedenáctku. Naposled se pro tento krok rozhodly Pivovary Staropramen. "V době, kdy lidé omezují svou spotřebu piva, je důležité přicházet s inovacemi," vysvětluje nasazení jedenáctky mluvčí firmy Pavel Barvík.

Jedenáctistupňové pivo začaly nabízet také Pivovary Staropramen.
"Na trhu se skutečně objevují signály, že zákazníci konečně začínají zvažovat, za co budou utrácet – objevuje se trend více upřednostňovat kvalitu," hodnotí situaci mluvčí Budvaru Petr Samec.
V čem spočívá kouzlo jedenáctky? Podle Jana Veselého jde o rozumný kompromis mezi chutí ležáku a cenou výčepního piva. "Jedenáctka nabídne plnost ležáku za nižší cenu než dvanáctka," souhlasí i mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.
Jedenáctistupňové pivo skutečně ukrajuje zejména z tržního podílu výčepních piv. Ukazují to i srovnání prodejů v obchodních řetězcích, které má MF DNES k dispozici. Meziročně se jeho podíl zvýšil z necelých deseti na čtrnáct procent, zatímco výčepní piva spadla ze 67 na 63 procent.
Jedenáctka podle Petra Božoně boduje ještě z jednoho důvodu. "Výčepní piva průmyslových pivovarů se v posledních letech pod tlakem efektivity výroby hodně chuťově unifikovala a spotřebitelé tak začínají hledat alternativu," zamýšlí se Božoň. "A ti, pro které je desítka nezajímavá nebo dvanáctka moc silná, tak přejdou k jedenáctce," dodává.
S Božoněm souhlasí i 41letý pivař Petr z Jarošova: "Raději si pochutnám na pořádném pivu než abych šetřil a popíjel obarvenou vodu."