Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

  7:00aktualizováno  7:00
Přes tři sta kilometrů dlouhou cestu vlakem mezi Prahou a Ostravou je možné pořídit už za 79 korun, ale také klidně za desetinásobek. Po velkém testu služeb Českých drah z loňského podzimu se server iDNES.cz rozhodl detailněji prozkoumat nabídku všech tří dopravců na této páteřní trase.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Jedním z impulsů testu byla lednová akce soukromých dopravců, kdy ceny v úterý a ve středu spadly až na 79 korun. Už před touto akcí byla trať Praha - Ostrava v přepočtu ceny za ujetý kilometr nejlevnější v Evropě, teď své postavení posílila.

Cestující přitom mají servis, o kterém se může řadě západoevropských dopravců zdát. Nástup RegioJetu a později i Leo Expressu způsobil velkou revoluci v cestování: kvalita služeb šla výrazně nahoru, ceny jízdenek dolů.

Jak testujeme?

  • Veškeré náklady hradí redakce.
  • Redaktor Jan Sůra v případě ČD cestuje na celodenní jízdenku za 579 korun (i kvůli ranní cestě na hlavní koridor), v případě soukromníků objednává jízdenku a místenku na konkrétní vlak vždy těsně před odjezdem. Dopravci nepoznají z rezervačních systémů jeho jméno, cestuje na jinou osobu.

Dva dny mě čekají jízdy různými vlaky na trase mezi Prahou a Ostravou, ne vždy po celé délce. U každého dopravce mě čeká nejméně pět jízd, pokud se tedy podaří dodržet naplánovaný jízdní řád.

Už výsledky pondělních zpoždění ukazují, že to nebude příliš reálné. Vlaků ale jezdí na této trase tolik, že mě nikde nečeká zásadní zdržení. Ve vlaku každého dopravce bych měl strávit nejméně deset hodin.

Na trati jsou tři dopravci, ale s různým servisem. U soukromníků pojedu vždy jejich nejlevnější třídou, tedy Economy v Leo Express a Standard u RegioJetu. U Českých drah mě čeká vždy druhá třída, půjde o mix vlaků Express, EuroCity a SuperCity Pendolino, které dopravce na tuto trasu nasazuje.

Fotogalerie

Trať mezi Prahou a Ostravou je jedinou v Česku, kde panuje volná konkurence. V praxi to znamená, že stát neovlivňuje, kdy a kolik vlaků a s jakou kapacitou jezdí, nemůže mluvit ani do cen. Zda je to pro stát výhodné a kdo na současném stavu vydělává, se dozvíte během testu.

Zaměřím se v něm na kvalitu nabízených služeb i přístup personálu. Popíšu, za kolik a jak se ve vlaku můžete občerstvit či jak vypadají toalety. Porovnám kvalitu připojení k internetu. Zajímavé bude i porovnání s některými negativními ohlasy na sociálních sítí, například na nově zavedené klidové zóny v RegioJetu s omezeným servisem.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.