Rychlíky dosud provozuje státní dopravce ZSSK, který je rovněž v soutěži.

Rychlíky dosud provozuje státní dopravce ZSSK, který je rovněž v soutěži. | foto: HNonline.sk

České dráhy vstupují do boje o slovenské rychlíky. Jdou proti soukromníkům

  • 75
V Česku dělají České dráhy vše proto, aby stát nepustil do smluv na dálkové vlaky konkurenci. V zahraničí jim ale tyto soutěže nevadí. Na Slovensku se nyní ČD přihlásily do soutěže o provozování rychlíků na trati mezi Bratislavou a Banskou Bystricou společně se státními společnostmi i soukromníky.

České dráhy jsou jedním z osmi přihlášených zájemců o provoz rychlíků mezi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mezi zájemci jsou i další státní dopravci: rakouské ÖBB a přes svoji dceřinou firmu Arriva také Deutsche Bahn.

Do soutěže se přihlásili i další čeští dopravci: Leo Express a RegioJet a česká pobočka Deutsche Bahn Arriva. Jde zatím jen o kvalifikaci, slovenské ministerstvo dopravy bude teď posuzovat, zda vůbec splňují podmínky k účasti.

Ve hře je desetiletý kontrakt na provoz rychlíků na trati Bratislava - Galanta - Levice - Zvolen - Banská Bystrica. Jde o zhruba 1,5 milionů vlakových kilometrů ročně. Pro srovnání: jde o třikrát větší objem, než první soutěž českého ministerstva dopravy na vlaky Plzeň - Most.

Slovenské ministerstvo dopravy věří, že soutěž přinese nižší cenu a vyšší kvalitu. Rychlíky dosud provozuje státní dopravce ZSSK, který je rovněž v soutěži.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík účast v soutěži potvrdil, dál ale postup Českých drah nekomentoval.

V Česku jsou ale České dráhy hlavní brzdou soutěží: úspěšně zablokovaly u antimonopolního úřadu tendry na pošumavské lokálky i rychlíky z Plzně do Mostu.

Dráhy se cítí znevýhodněny například tím, že musí uznávat režijní jízdenky. I kvůli tomu další soutěže i přes původní sliby ministerstva dopravy u nás stojí.