Kanada a USA v prosinci schválily plán "bezpečné a pohotové hranice", která má zabránit teroristickým útokům a ulehčit obchodování. Kamionová doprava se na obchodech podílí sedmdesáti procenty. Kamiony s nákladem projíždí hranicí nejméně jeden každé tři vteřiny, denně je to celkem 200 tisíc kamionů.
Základ dohody obou zemí zní: navrhnout způsob, jak dosáhnout klidné přepravy a odlišit neznámé a podezřelé zboží a lidi. S nápadem přišli americký šéf národní bezpečnosti Tom Ridge a náměstek kanadského premiéra John Manley.
Dohoda ale dostává šrámy, když se úředníci, kteří mají plán realizovat, nemohou shodnout na kontrole kamionů. "Američané chtějí tolik inspektorů, aby mohli kontrolovat každý náklaďák. To je nereálné," míní David Bradley, který zastupuje čtyři tisíce kanadských dopravních společností.
Oleje do ohně přilil výrok amerického šéfa celníků Roberta C. Bonnera během Světového ekonomického fóra v New Yorku, který prohlásil, že Kanada nemá zájem střežit svou hranici před teroristy tak dobře, jako USA.
Americký prezident Geirge Bush schválil 380 milionů dolarů na zavedení systému, který umožní mapování osob, které do Spojených států vstupují i opuštějí je. V provozu by měl být v roce 2004.
Kanada ovšem požaduje, aby se opatření nevztahovalo na její obyvatele. "Myslíme si, že vzájemné vztahy obou zemí jsou unikátní," podotkl John Manley. Ročně překročí hranici, která měří přes šest tisíc kilometrů, miliony Kanaďanů.