Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup aut podle úřadů: soutěže ušité na míru koncernu VW

  4:01aktualizováno  4:01
Tuzemští úředníci chtějí jezdit ve vozech značky Škoda Auto nebo Volkswagen až příliš. Výrobcům na míru upravují zadávací podmínky pro soutěž na dodávky nových vozů. Jiná automobilka pak nemá šanci se přihlásit. Antimonopolní úřad už dvě takové zakázky zatrhl.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Úředníci často znesnadňují automobilkám vstup do veřejné soutěže na první pohled banálními podmínkami, jako jsou požadavky na zdvihový objem, výkon motoru či velikost zavazadlového prostoru. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tak letos například zatrhl nákup 417 osobních aut za 200 milionů korun pro Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ).

„V zadávací dokumentaci stanovila současně požadavky na maximální zdvihový objem válců, minimální výkon motoru a minimální základní objem zavazadlového prostoru v takových hodnotách, že vytvářely neodůvodněné překážky hospodářské soutěže,“ řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

U některých aut střední třídy chtěl úřad například motory o obsahu maximálně
1 200 ccm, výkonu nejméně 70 kW a objemu kufru 550 litrů. Takové motory mají na českém trhu jen vozy Škoda Auto nebo Volkswagen.

Pro ÚOHS je to už druhý případ zrušeného tendru na nové vozy. V případě ČSSZ se na něj obrátil hlavní rival Škody Auto Hyundai. Podobným fiaskem skončila i soutěž na čtyři stovky aut pro ministerstvo vnitra. Tu zrušil sám úřad poté, co přišla nabídka jen od Škody Auto.

Na podobnou diskriminaci si stěžuje Ford u nákupu sanitek: většinu soutěží vyhrává kvůli nastaveným kritériím Volkswagen.

Tuzemské úřady letos soutěží rekordní počty automobilů, v přípravě je i obří tendr na nová policejní auta. Úřady přitom nepostupují při soutěžích jako soukromníci: kladou většinou důraz na co nejlevnější pořizovací cenu, ale neřeší další náklady spojené s autem, například cenu servisu, garančních prohlídek nebo spotřebu. Soutěže jsou automobilkami ostře sledované: kromě byznysu je pro ně i dobrou referencí, že si je stát vybere.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.